Домострой

Автор работы: Пользователь скрыл имя, 23 Апреля 2013 в 00:44, реферат

Описание работы

Домострой – памятник нравоучительной литературы, повествовательный элемент в нем подчинен назидательным целям поучения. Поучения «от отца к сыну» (известны на Руси с 11 в.), афористически выраженные нравственные сентенции учительных сборников (Поучение и наказание отцов духовных); разного рода средневековые «обиходники», которые определяли чин монастырского служения и порядок домашней жизни использованы составителем Домостроя для усиления доказательности и достижения беспрекословности исполнения, для чего автор ссылается на освященные традицией образцовые тексты Священного писания и отцов церкви. Исследователи обнаруживают среди источников Домостроя славяно-русские (Стослов Геннадия, поучения Иоанна Златоуста, вошедшие в состав сборников нравственного содержания типа Измарагда и Златой цепи) и западные (чешская Книга учения христианского, французский Парижский хозяин и др.) учительные сборники, чьи тексты восходили к древнейшим сочинениям (древнегреческого трактата Ксенофонта О хозяйстве 4 в. до н.э., Политики Аристотеля).

Файлы: 1 файл

Домастрой.docx

— 42.07 Кб (Скачать файл)

 

5. Како святительскии чин почитати, тако же и священническии чин  и мнишескии 

 

Ко святительскому чину всегда прибегаи, и должную честь им воздаваи и благословения и духовнаго поучения от него требуи от них, и припадаи к ногам их, и во всем повинуися им по Бозе священническому чину и мнишескому велию веру и любовь и повиновение, и всякое покорение пред ними имеи, и духовную ползу от них внимаи те убо суть слуги и молебники Небеснаго Царя имеют дерзновение у Господа, просити добрых и полезных душам нашим и оставление грехов и жизни вечьныя.

 

6. Како посещати в монастырех  и в болницах и в темницах  и всякаго скорбна

 

В монастыри, и в болницы и  в пустыни и в темницы закълюченных посещаи и милостыню и сил  всяких потребных подаваи елико  требуют, и види беду их и скорбь и всяку нужу елико возможно помогаи  им и всякаго скорбна и бедна  и нужна и нища не презри, введи в дом свои напои накорми согреи одежи всею любовию и чистою совесьтию теми милостива Бога сотвориши и свободу получиши а родителем своим преставльшимся память твори к церквам Божиим приношение и в дому по них кормлю твори нищим милостыню и сам от Бога помяновен будеши.

 

7. Како царя и князя чтити  и повиноватися во всем и  всякому властелю покарятися  и правдою служити им во  всем, к большим и к меншим, и скорбным и маломощным ко  всякому человеку какову быти, и себе о сем внимати

 

Царя боися и служи ему  верою и всегда о нем Бога моли и ложно отнюд не глаголи пред ним но с покорением истину отвещаи ему яко самому Богу, и во всем повинуися ему аще земному царю правдою служиши и боишися его тако научишися и Небеснаго Царя боятися сеи временен а Небесныи вечен, и Судия нелицемерен, воздаст комуждо по делом его, тако же и князем покаряитеся и должную ему честь воздаваи яко от Него посланом во отмщение, злодеем, в похвалу же добродеем князю своему прияите всем сердцем и властелем своим ни помыслите на ня зла глаголет бо Павел апостол вся владычество от Бога учинена суть, да аще кто противится властелем, то Божию повелению противитца а царю и князю и всякому велможе и клеветою и лукавеством погубит Господь вся глаголющая лжу а шепотники и клеветники от народа прокляти суть стареишим себе честь воздаваи и поклонение твори средних яко братию почитаи, маломожных и скорбных любовию привечаи юнеиших яко чада люби, всякому созданию Божию не лих буди славы земныя ни в чем не желаи вечных благ проси у Бога всякую скорбь и тесноту з благодарением терпи обидим не мсти хулим моли зла за зло не воздаваи согрешающая не ссужаи воспомяни своя грехи о тех крепко пекися злых мужеи совету отвращаися буди ревнитель правожительствующим и тех делания написуи, в сердцы своем и сам тако ж твори.

 

8. Како дом свои украсити святыми  образы дом чист имети 

 

В дому своем всякому християнину  во всякои храмине святыя и честныя  образы написаны на иконах по существу ставити на стенах устроив благолепно со всяким украшением и со светилники, в них же свещи пред святыми  образы возжигаются на всяком славословии  Божии, и по пении погашают завесою  закрываются всякия ради чистоты, и  от пыли благочиния ради и брежения, а всегда чистым крылышком ометати, и мяхкою губою вытирати их и храм тот чист держати всегда а к святым образом касатися достоиным в чистеи совести и на словословии Божии, и на святом пении, и молитв свечи вжигати, и кадити благовонным ладоном и фимияном, а образы святыя поставляются, иже в начале по чину свято почитаеми суть имяны прежереченными, в молитвах и во бдениих и в поклонех, и во всяком славословии Божии всегда почитати их со слезами и с рыданием и сокрушеным сердцем исповедатися, просяще отпущения грехом.

 

9. Како к церквам Божиим и  в монастыри с приношением  приходити 

 

А к церквам Божиим всегда с верою  приходити с приношением с  свечею и с просфирою с фимияном и с ладоном, с каноном, и с  кутьею и милостынею и за здравие  и за упокои и к празником, и  по монастырем тако с милостынею и  с приношением приходити егда принесеши дар свои ко олтарю воспоминаи еуаггельское слово егда нечто имать  брат твои на тя остави ту дар свои пред олтарем и шед смирися з братом своим прежде, тогда принеси дар свои к Богу от праведнаго своего имения от неправды неприятна милостыня к силным речено бысть луче не грабити неже милостыня даяти от неправды отдаи обидимому приятнее милостыни, а к Богу приятна милостыня от праведнаго стяжания и от добрых дел.

 

10. Како священников и иноков  в дом свои призывати молитися

ДОМОСТРОЙ

 

Кипа в которые любо празники по обещанию своему да призывают священническии чин в дом свои елико по силе, и молебная совершают о всяком прошении и молят за царя и великаго князя имярек всея Руси самодержца, и за его царицу и великую княгиню имярек, и за их благородныя чада, и за братью его и за боляре, и за все христолюбиво воиньство иже победу на враги и о плененых свободе, и о всем священническом и иноческом ящаго, а от стола или от трапезы ества и питие таино износити или высылати не по повелению настоящаго и без благословения святотаство суть и самочиние таковых всячески бесчествуют, егда зван будеши ким на брак не седи на преднем месте егда кто честнее тебе будет званных им и пришед иже тебе звавыи оного речет ты даждь сему место, и тогда начнеши со студом посьледнее место держати но егда зван будеши шед сяди на последнем месте, да егда приидет звавыи тя и речет ти друже посяди выше, тогда будет ти слава предвозлежащими с тобою, яко всяк возносяися смирится а смиряися вознесется егда на трапезе предпоставят ти многоразличныя яди и пития егда кто честнее тебе будет званных не начни вкушати преже ничто же, аще ты начальстьвен будеши, предпоставленую ядь разсужая начинаи. У неких боголюбцев изообилно бывает вкушение и питие и излишнее цело снимают, и вперед иным на потребу пригожается и аще кто нечювьствен, и не искусен и не учен, и невежда не рассуждая всякаго брашна в пресыщения начинает, и небрегомо творит, будет и сам поруган и посмеян и обещестен от Бога и от человек.

 

11. Како кормити приходящих в дому з благодарением

 

Егда трапезу предпоставляеши  вначале священници Отца и Сына и  Святаго Духа прославляют потом  Девицу Богородицу, и егда ядяху  з благодарением и с молчанием  или з духовною беседою, тогда  Аггели невидимо предстоят и написуют дела добрая и ества и питие  в сладость бывает аще начнет предпоставленую  еству и питие похулять тогда мотыло обращается сии вкушают и аще скаредныя речи и блудные срамословие и смехотворение, и всякое глумление или гусли и плесание и плескание, и скокание и всякие игры и песни бесовские тогда якоже дым отгонит пчелы такоже и отыдут, Аггели Божии от тоя трапезы и смрадныя беседы и возрадуются беси и приидут волю свою улучив и вся угодная творится им да такоже бесчиньствуют и зернью и шахматы, и всякими играми бесовскими тешатся, дар Божии еству и питие, и всякие овощи, в поругание помещут и проливают друг друга шибают и обливают всячески поругаются дару Божию, а дияволи записуют дела их приносят к сотане и вкупе радуются погибели християньския и та вся дела предстанут в день Страшнаго Суда. О горе деющим таковая егда жидове седоша ясти в пустыни и пити, и обьядшася и опившеся и восташа играти, и блуд творити, и тогда пожре земля их двадесят тысящь и три тысящи. О устрашитеся людие творите волю Божию якоже есть в законе писано а от сего злаго бесчиния соблюди Господи всякаго, християнина, ести бы и пити в славу Божию а не обьядатися ни упиватися ни пустошных творити и аще пред кого поставляеши еству или питие и всякое брашно или пред тобя поставят, всякаго брашна не подобает похулити глаголати гнило или кисло или пресно или солоно или горко или затхлося или сыро или переварено или какую ни буди хулу возлогати, но подобает дар Божии всякое брашно похваляти, и со благодарением, вкушати ино Бог обоняет вонею благо ухания и в сладость претворити и аще которая ества или питие непотребно ино о том наказывати домочадцов кто то делал штобы впред таково не было.

 

12. Како мужу з женою и з  домочатцы в дому своем молитися 

 

По вся дни в вечере муж  ж женою, и з домочадцы кто  умеет грамоте, отпети вечерня павечерница  полунощница с молчанием и  со вниманием и с кротъкостоянием  и с молитвою и с поклоны  пети внятно и единогласно после  правила отнюд ни пити ни ести, всегда всяму тому наук а ложася спати всякому, християнину по три поклона в землю положити, а в полунощи всегда таино встав со слезами прилежно к Богу молитися елико вместимо о своем согрешении а утре воставая такоже и комуждо по силе и по желанию а не празным женам кланятися до пояса всякому християнину молитися о своем согрешении и пущения грехом и о царском, и о царицине и о чадех их, здравии и о братии его и о болярех его и о христолюбивом воиньстве о помощи на враги и о плененых свободе, и о святительском и священническом чину, и о болящих и в темницах заключеных и за вся християне, жене молитися о своем согрешении и о мужи и о чадех и о домочадцех и о сродникех и о отцех духовных а мужу такоже а утре встав Богу молитися и отпети заутреня и часы а в неделю и в празник молебен с молитвою и молчанием и с кротъкостоянием и единогласно пети и со вниманием слушати и святым кажение а где некому пети ино молитися доволно вечере и утре, а мужем отнюд не погрешити по вся дни церковнаго пения вечерни заутрени обедни.

 

13. Како в церкви мужу и жене молитися чистота хранити и всякого зла не творити

А в церкви стояти на всяком пении  со страхом и с молчанием молитися а дома всегда павечерница и полунощница и часы пети а кто прибавит правила своего ради спасения ино то на его воли ино боле мзда от Бога а женам ходити к церкви Божии как въместимо на произволение по совету с мужем а в церкви ни с кем не беседовати с молчанием и послуша стояти никуда не обзираяся ни на стену не прикланятися ни к столпу ни с посохом не стояти ни с ноги на ногу не преступати, руце согбени к персем крестообразно твердо и непоколебимо молитися со страхом и трепетом, и со воздыханием, и со слезами и до отпения из церкви не исходити, а приити к началу, а неделя и празники Господския и среду и пяток, и святыи пост и Богородичен в чистоте пребывати а от обьядения и пияньства и от пустошных бесед и смехотворения неподобнаго всегда беречися и от татбы и от блуда и лжи и клеветы, и зависти и всякаго неправеднаго собрания и ростов и корчмы и мыта, и перевозов и мостовщин и всякаго лукавества не любити и не гневатися ни на кого ранного пития и ядения и позного после пения отнюд не творити есть бы и пить в славу Божию, и в подобно время малым детем и работным по разсужению мужа и жены кормити их, или не весте яко неправедницы Царствия Божия не наследят, якоже апостол Павел рече аще некии брат именуем, или блудник или лихоимец или идолослужитель или ругатель или пьяница или хищник с таковыми ни ясти ни пити и паки рече ни идолослужители ни прелюбодеи ни сквернителя ни малакия ни мужеложницы ни лихоимцы ни татие ни пьяницы ни досадителе, ни хищницы Царствия Божия не наследят но достоить от всякаго зла блюстися всякому християнину.

 

14. Како чтити детем отцов  своих духовных и повиноватися  им 

 

Подобает ведати се како чтити детем  отцев своих духовных изыскати отца духовнаго добра боголюбива и  благоразумна и разсудителна а не потаковъника пьяницу, ни сребролюбива, ни гневлива такова подобает чтити и повиноватися ему во всем и каятися пред ним со слезами исповедати грехи своя не стыдно и безсрамно и заповеди его хранити а призывати его к себе в дом часто и извещатися всегда во всякои совести, и наказание его с любовию приимати, и послушати его во всем и чтити его, и беите челом пред ним ниско он учитель нашь и наставник, и имеите его со страхом, и любовию к нему приходити и приношение ему даваите, от своих трудов по силе, и советовати с ним часто, о житии полезном и востязатися от грехов своих, и како учити и любити мужу жена своя и чада, а жене мужа своего слушати, и спрашиватися по вся дни а извещатися о гресех своих всегда пред отцем духовным, и обнажати грехи своя вся, и покарятися пред ним во всем тии бо бдят, о душах наших, и ответ дадут о нас в день Страшнаго Суда, а не поносити их ни осужати ни укоряти а о ком учнут печаловатися, ино его слушати и виноватаго пожаловати по вине смотря с ним же разсудя.

...

15. Како детеи своих воспитати во всяком наказании и страсе божии

 

 

А пошлеть Бог у кого дети сынове или дщери, ино имети попечение  отцу и матери о чадех своих  снабдити их и воспитати в добре  наказании и учити страху Божию  и вежству и всякому благочинию и по времени и детем смотря и по возрасту учити рукоделию  матери дщери а отцу сынове кто чево достоин каков кому просуг Бог даст любити их и беречи и страхом спасати уча и наказуя и разсужая раны возлогати наказуи дети во юности покоит тя на старость твою, и хранити и блюсти о чистоте телеснои и от всякаго греха отцем чад своих якоже зеницу ока и яко своя душа аще что дети согрешают отцовым и матерним небрежением им о тех гресех ответ дати в день Страшнаго Суда, а дети аще не брегомы будут в ненаказании отцов и матереи аще что согрешат или что сотворят и отцем и матерем з детми от Бога грех а от людеи укор и посмех, а дому тщета а себе скорбь и убыток а от судеи продажа и соромота аще у богобоязнивых родителеи, и у разумных и благоразсудных чада воспитани в страсе Божии и в добре наказании и в благорассудном учении всякому разуму и вештву и промыслу и рукоделию, и те чада с родители своими бывают от Бога помиловани а от освященнаго чину благословены а от добрых людеи хвалими, а в совершене возрасте добрые люди с радостию и з благодарением женят сынов своих по своеи версте по суду Божию а дщери за их дети замужь выдают, и аще от таковых которое чадо Бог возмет в покаянии и с причастием то от родителю безскверная жертва, к Богу приносится и в вечныя кровы вселяются а имеют дерзновение у Бога милости просити и оставления, грехов и о родителех своих.

 

16. Како чад воспитати с наделком  замужь выдати

ДОМОСТРОЙ

 

А у кого дочь родится ино разссудны  люди от всякаго приплода на дочерь откладывают на ее имя или животинку  ростят с приплодом а у полотен  и у вусчин и у ширинок и  у вубрусов, и рубашек, по вся годы еи в пришеннои сундук кладут, и  платье, и саженье, и монисто и  святость и суды оловяные и меденые, и деревяные прибавливати непомношку всегда а не вдруг себе не в досаду а всево будет полно, ино дочери растут, а страху Божию и вешътву учатся, а приданое с ними вдруг прибывает и как замужь зговорят ино все готово, а толко ранее хто о детех не смышляет да как замужь давать и в ту пору все покупать ино скорая женитва видомая работа а по судбам Божиим толко та дочь преставится ино ее наделком поминают по еи души сорокоуст и милостыню ис того дают а толко иные дочери есть тако ж о них промышляти.

 

17. Како дети учити и страхом  спасати 

 

Казни сына своего от юности его и  покоит тя на старость твою и даст красоту  души твоеи и не ослабляи бия младенца, аще бо жезлом биеши его не умрет но здравие будет ты бо бия его по телу, а душу его избавляеши от смерти, дщерь ли имаши положи на них грозу свою соблюдеши я от телесных да не посрамиши лица своего да в послушании ходит да не свою волю приимеши и в неразумии прокудит девство свое, и сотворится знаем твоим в посмех и посрамят тя пред множеством народа аще бо отдаси дщерь свою бес порока то яко велико дело совершиши и посреди собора похвалишися при концы не постонеши на ню любя же сына своего учащаи ему раны да последи о нем возвеселишися казни сына своего измлада и порадуешися о нем в мужестве и посреди злых похвалишися и зависть приимут враги твоя, воспитаи детище с прещением и обрящеши о нем покои и благословение, не смеися к нему игры творя в мале бо ся ослабиши в велице поболиши скорбя и после же яко оскомины твориши души твоеи, и не даж ему власти во юности но сокруши ему ребра донележе растеть а ожесъточав не повинет ти ся и будет ти досажение и болезнь души и тщета домови погибель имению и укоризна от сусед и посмех пред враги пред властию платежь и досада зла.

Информация о работе Домострой