Контрольная работа по "Английскому языку"

Автор работы: Пользователь скрыл имя, 12 Декабря 2012 в 21:43, контрольная работа

Описание работы

General linguistics and the study of language
General linguistics may be defined as a science of language. It is desirable to consider the difference between general linguistics as the science or scientific study of language and the study of individual languages. The latter study is more familiar to the majority of people, while the study of linguistics, at least, in its present form is less familiar.
In studying linguistics the scholars attempt to answer many questions about the nature of language. The following are basic:

Файлы: 1 файл

General linguistics and the study of language.doc

— 163.00 Кб (Скачать файл)

General linguistics and the study of language

General linguistics may be defined as a science of language. It is desirable to consider the difference between general linguistics as the science or scientific study of language and the study of individual languages. The latter study is more familiar to the majority of people, while the study of linguistics, at least, in its present form is less familiar.

In studying linguistics the scholars attempt to answer many questions about the nature of language. The following are basic:

- how are speech sounds made,  and how are they transmitted to, and interpreted by hearers ( phonetics )?

- how are words and sentences put together and arranged in a language ( Grammar and lexis )?

- how is meaning conveyed in language ( semantics )?

- how does language in society ( sociolinguistics )?

But there are many other important questions that linguistics attempts to answer? For example:

- how do children learn language: is language learning an innate capacity in human beings?

- what is the relation of language to the brain? - how and why does language vary regionally and in and in different social contexts?

- how and why do languages change in the course of time and how are they related to on the another?

- how is a conversation structured?

- what are the differences between spoken and written language?

- how is language used in different forms of literature ( poetry, drama, prose )?

General linguistics is based on the study of individual languages. There is no general linguistics apart from the numerous languages ( estimated at around 3000 spoken in the world ). It is impossible to know all languages, and in practice most linguists concentrate on a limited number of languages including their own native language. Different languages in all their forms and manifestations constitute the field of the linguist. Any language, no matter how many speakers make use of it or what area of the world they occupy is a valuable and worthy object of study able to teach him something more about language in general.

 

 

Общая лингвистика  и изучение языка

Общая лингвистика может быть определена как наука о языке. Желательно учитывать разницу между общей  лингвистики как науки или  научного изучения языка и изучение отдельных языков. Результаты последнего исследования более привычны для большинства людей, в то время как изучение лингвистики, по крайней мере, в его нынешнем виде является менее знакомым.

При изучении лингвистики ученые пытаются ответить на многие вопросы о природе  языка. Ниже приведены основные:

- Как сделаны звуки речи, и как они передаются, и интерпретируется слушателями (фонетика)?

- Каким образом слова и предложения  соединены и расположены в  языкe (грамматика и лексика)?

- Каким является значение переданным  языком (семантика)?

- Каково значение языка в обществе (социолингвистики)?

Но есть много других важных вопросов, которые лингвистике попытки  ответить? Например:

- Каким образом дети учат  язык: является ли изучение языка врожденной способностью человека?

- Каково соотношение языка к мозгу? - Как и почему язык различается по регионам и в разных социальных контекстах?

- Как и почему языки изменяются  в течение времени и как  они связаны друг с другом?

- Как структурирован разговор?

- Каковы  различия между устным и письменным  языком?

- Какой  язык, использован в различных формах литературы (поэзии, драматургии, прозе)?

Общее языкознание  на основе изучения отдельных языков. He cуществует общего языкознания, отдельно от многочисленных языков (по оценкам, около 3000 говорящих в мире). Невозможно знать все языки, и на практике большинство лингвистов сосредотачиваются на ограниченном количестве языков, включая родной язык. Разные языки во всех их формах и проявлениях представляют собой поле лингвиста. Любые языки, независимо от того, сколько говорящих используют их или какие области мира они занимают, представляют собой ценный и достойный объект изучения, в состоянии научить что-то большее о языке в целом.

 

Exercises

 

Ex.1 General – общий, главный

Regional – региональный, районный

Course – курс, направление, ход событий, порядок

Object – объект, предмет, цель

Linguist – лингвист, языковед

Nature – природа, характер, тип

Human – человек, свойственный человеку

Social – социальный, общественный

Context – контекст, связь, ситуация, обстановка

Structure – структура, состав

Practice – практика, опыт, деятельность

Limit – ограничение

Basic – основной, базовый, основополагающий

Form – форма, разновидность, вид, бланк, формуляр

Concentrate – сконцентрировать, концентрироваться, сосредоточивать

Familiar – привычный, обычный, осведомленный

Linguistics – лингвистика, языкознание

Manifestation – проявление, манифестация, обнародование

Individual – индивидуальный, личный, отдельный, индивид

Interpretation – объяснение, расшифровка, перевод, толкование.

 

Ex.3. To transmit speech sounds – the transmission of speech sounds

Для передачи звуков речи

To define the term – the definition of term

Для определения  срока

To concentrate on a limited number of languages – concentration of the limited number of languages

Чтобы сконцентрироваться на ограниченном количестве языков

To use language in different forms of literature – the use language in different forms of literature

Чтобы использовать язык в различных формах литературы.

Ex.4 1. Scientific study of linguistics – Научные исследования лингвистики

e)научный подход к изучению лингвистики

 2. General linguistics - Общее языкознание

d) общая лингвистика

3. Nature of language - природа языка

g)природа языка

4. To convey the meaning - Чтобы передать смысл

i)передавать значение

5. A limited number of languages - ограниченное число языков

c)ограниченное число языков

6. To transmit speech sounds - для передачи звуков речи

h)передавать звуки речи

7. Object of study - объект исследования

f)объект изучения

8. Native language - родной язык

b) родной язык

9. Different social contexts - различные социальные контексты

a) различные социальные контексты

 

Ex.5 1. General linguistics may be defined as a science of language.

2. It is desirable to consider the difference between general linguistics as the science or scientific study of language and the study of individual langhuages.

3. In studying linguistics the scholars attempt to answer many questions about the nature of language.

4. General linguistics is based on the study of individual languages.

5. Different languages in all their forms and manifestations constitute the field of the linguist.

 

Ex.6 1.There are many other important questions that linguistics attempts to answer.

2. Any language, no matter how many speakers make use of it or what area of the world they occupy is a valuable and worthy object of study.

3. In practice most linguists concentrate on a limited number of languages.

4.Most linguists concentrate on their own native language.

5. how are words and sentences put together and arranged in a language?

 

Ex.7 1.How can you define general linguistics? -

Linguistics is the scientific study of human language. Linguistics can be broadly broken into three categories or subfields of study: language form, language meaning, and language in context. The first subfield of linguistics is the study of language structure, or grammar. This focuses on the system of rules followed by the users of a language.

2.What does linguistics deal with? – The General linguistics deal with includes the study of morphology (the formation and composition of words), syntax (the formation and composition of phrases and sentences from these words), and phonology (sound systems). 

3.What is general linguistics based on? - General linguistics is based on the study of individual languages.

4.Is there any connection between general linguistics and the individual study of languages? -

Yes, there are some connection between general linguistic and the individual study of languages in that general linguistic can not exist without individual study of languages, same as individual study can not exist without general linguistic as this science is a general thing science that studies languages.

5.Is any language a worthy object of study for linguistics? - Any language, no matter how many speakers make use of it or what area of the world they occupy is a valuable and worthy object of study.

 

Ex.8 Descriptive, historical comparative and linguistics

Описательные, исторические сравнительное языкознание

General linguistics includes a number of related subjects involved in the study of language. The most important subdivisions of the subject are descriptive linguistics, historical linguistics and comparative linguistics.

The descriptive study of a language concerned exclusively with that language at the period involved and not with what have preceded it or may follow it.

Historical linguistics is the study of the development in languages in the course of time. The terms synchronic and diachronic are used here to distinguish linguistic statements describing at a given time and statements relating to the changes that take place in language during the passage of years.

Comparative linguistics is concerned with comparing two or more different languages from one or more points of view with the theory techniques applicable to such comparisons.

 

1. What are the most important subdivisions of general linguistics? –

The most important subdivisions of the subject are descriptive linguistics, historical linguistics and comparative linguistics.

2. What is descriptive linguistics concerned with? – The descriptive linguistics concerned with the description and analysis of the ways in which a language operates and is used by a given set of speakers at a given time.

3. What can you say about historical linguistics? –

I can say that Historical linguistics is the study of the development in languages in the course of time.

4. What do the terms synchronic and diachronic terms? - The terms synchronic and diachronic are used here to distinguish linguistic statements describing at a given time and statements relating to the changes that take place in language during the passage of years.

5. What is comparative linguistics and what is it divided into? –

Comparative linguistics is concerned with comparing two or more different languages from one or more points of view with the theory and techniques applicable to such comparisons. Comparative linguistics is principally divided into comparison based on historical relationship among particular languages.

 

Applied linguistics

The relevance of linguistics to present-day society is most obvious in education. It is important in all aspects of language learning (phonetics, grammar, lexicology, semantics) and relevant to problems of language use in schools, for example in helping with bilingual children and in the teaching of literacy.

Linguistics also has applications in many other areas of life. One important area is now computer technology, especially in the designing of instruments which can produce, or respond to language. Linguistics has been applied in legal matters, such as in the identification of voices, and for many years it has been used by missionaries and educators overseas to help to design writing systems for remote languages that have not previously been written down.

The careers open to graduates in linguistics depend partly on the other subjects that they study in combination with linguistics. They include translation, interpreting and teaching: some of the graduates of British Universities can find employment in firms and government departaments which conduct overseas business, others may take further training and employment in subjects like speech therapy, clinical psyсhology and teaching English overseas.

 

Прикладная лингвистика

Актуальность лингвистики для современного общества наиболее очевидна в области образования. Это важно во всех аспектах изучения языка (фонетика, грамматика, лексика, семантика) и в отношение к проблемам использования языка в школах, например, в помощи с двуязычными детьми и в обучении грамотности.

Лингвистика также применяется  во многих других областях жизни. Одной из важных областей в настоящее время компьютерные технологии, особенно в разработке инструментов, которые могут производить или реагировать на язык. Лингвистика была применена в правовых вопросах, таких, как идентификация голоса, и на протяжении многих лет она была использована миссионеров и преподавателей за рубежом для того чтобы помочь в разработке системы письма для удаленных языков, которые ранее не были записаны.

Карьеры открытые для выпускников  в области лингвистики частично зависят от других предметов, которые они изучают в сочетании с лингвистикой. Они включают в себя письменный и устный перевод и обучение: некоторые из выпускников британских университетов могут найти работу в фирмах и государственных департаментах, которые ведут бизнес за рубежом, другие могут требовать дальнейшего обучения и трудоустройства в таких предметах, как речевой терапии, клинической психологии и преподавания английского языка за рубежом.

 

Why we study foreign languages

How studying foreign languages enriches the native language of the speaker?

Studying foreign languages enriches the native language, makes it cleaner, more flexible and expressive. It gives great opportunity to compare two languages, to understand the mentality of another nation.

 

Section III. Lexical-Grammar tests

 

Aspects of Language

 

1. In its most general sense, the term language may be defined as a system of communication. Different languages are the principal means of communication used by particular groups of human beings within the particular society ( linguistic community ) of which they are members. English, Chinese, Russian are languages in this sense.

В самом общем смысле термин язык может быть определен как система  связи. Различные Языки являются основным средством коммуникации , используемым определенными человеческими группами в данном обществе (языковое сообщество), из которых они являются. Английский, китайский, русский языки, в этом смысле.

3. Phonetics is the name we give to the branch of knowledge that is concerned with speech sounds: vowels, consonants and their classification. It also deals with such important phonetic phenomena as stress and intonation.

Фонетика - это название мы даем отрасли знаний, которая связана с звуками речи: гласные, согласные и их классификацией. Она также занимается такими важными фонетическими явлениями , как ударение и интонация.

4. Grammar is traditionally divided into morphology, which is the description of the meaningful forms and syntax, which is the ordering of the sentence elements. In other words morphology is concerned with discovering, by the technique of substitution, the smallest meaningful parts of a sentence or utterance. Using the same technigue syntax discovers the structure of larger segments of the language, such as the sentence, the paragraph or the entire discourse.

Грамматика  традиционно делится на морфологию, которая является описанием конструктивных форм и синтаксиса, который является упорядочением элементов предложения. Другими словами морфология связана  с открытия, по методике замещения, наименьший значимый части предложения или высказывания. Используя тот же синтаксис техники обнаруживает структуру больших сегментов языка, такие как предложение, абзац или весь дискурс.

5. The area of linguistics which is studied under the heading of lexicology and semantics is concerned with words and their meanings. Some of the phenomena which must be accounted for in this area are these: 1) a word can have more than one meaning (polysemy), 2) different words can have the same meaning (synonymy), 3) some pairs of words have similar and opposite meanings (synonymy and antonymy),4)the meanings of some words can be analyzed into the components (male-female), 5)the meanings of some words are included into the meanings of others ( oak-three).

Область лингвистики, которая изучается  под заголовком лексикологии и семантики  касается слов и их значений. Некоторые  из явлений, которые должны быть учтены в этой области являются: 1) слово  может иметь несколько значений (многозначность), 2) разные слова  могут иметь одинаковое значение (синонимия), 3) некоторые пары слов имеют похожую и противоположные значения (синонимы и антонимы), 4) значения некоторых слов могут быть проанализированы на составляющие (мужчины и женщины), 5) значения некоторых слов входят в значения других (дуб-три).

 

1. How can you define the term “language”? –The term “ language ” may be defined as “ a system of communication”.

2. What are the main aspects of language? – The main aspects of language is sound system, phonetics, grammar.

3. What is phonetics concerned with? – Phonetics concerned with speech sounds: vowels, consonants and their classification.

4. Is there any difference between morphology and syntax? – Morphology is concerned with discovering with discovering, by the technique of substitution, the smallest meaningful parts of a sentence or utterance. Using the same technique syntax discovers the structure of larger segments of the language, such as the sentence, the paragraph or the entire discourse.

5. How do we call a branch of linguistics which studies words and their meaning? –

Phonetics is the name we give to the branch of knowledge that is concerned with speech sounds: vowels, consonants and their classification. It also deals with such important phonetic phenomena as stress and intonation.

Heading -

Meaning –

 

VI.1.In English grammatical meaning is largely determined by word other. –

В английском языке грамматическое значение во многом определяется другим словом.

2. He was educated at Oxford. – Он получил образование в Оксфорде.

Предложение с глаголом в страдательном залоге.

3. This book is often referred to. - Эта книга часто упоминается.

Предложение пассивной конструкции, где предлог сохраняет свое место после глагола, но относится к пассивному подлежащему.

4. Heat and light are given to us by the sun. - Тепло и свет даны нам от солнца.

Это предложение, где есть глагол действие которого переходит на объект, выраженный прямым дополнением, т.е. это глагол в страдательном залоге.

5. The children were brought up in the country. - Дети воспитывались за городом.

Предложение с глаголом в страдательном залоге.

 

VII.1. One must study regularly to know English well. – Надо регулярно учиться, чтобы хорошо владеть английским.

2. It was the first University to be built in Scotland for nearly four hundred years. – Это был первый университет построенный в Шотландии в течение почти четырех сотен лет.

3. He was happy to have passed his exams. - Он был счастлив, что сдал экзамены.

4. To define the relation of historical linguistics to general linguistics is not an easy matter. –

Чтобы определить отношение исторического  языкознания к общему языкознанию не лёгкое дело.

5. He never seems to be reading anything but poetry. - Он никогда, кажется, не читал ничего, кроме поэзии.

Информация о работе Контрольная работа по "Английскому языку"