Автор работы: Пользователь скрыл имя, 29 Мая 2013 в 18:04, курсовая работа
Объект исследования- процесс обучения иноязычной лексике учащихся средней школы при помощи компьютерных технологий.
Предмет исследования – обучение иноязычной лексике учащихся средней школы при помощи компьютерных технологий.
Целью исследования является теоретическое обоснование методики применения компьютерных технологий в процессе обучения иностранным языкам и разработка практических упражнений для обучения лексике при помощи компьютерной программы.
Введение
1 Теоретические основы обучения учащихся иностранному языку
1.1 Дидактические возможности использования компьютерных технологий в обучении учащихся иностранному языку
1.2 Использование компьтерных тенологи на урока английского языка
1.3 Обучение аудированию, чтению, письму с помощью Интернета
1.4 Интернет, как средство коммуникативности
1.5 Сайты, развивающие знание английского языка
2 Опытно-практическая работа по применению компьютерных программ для обучения учащихся английскому языку
2.1 Комплексные лингвотренажеры английского языка
2.2 Методический анализ компьютерных программ, предполагающих обучение лексике английского языка
2.3 Применение компьютерных программ в процессе обучения английскому языку
Заключение.
Список использованной литературы.
Introduction 6
1 Theoretical Foundations of student learning foreign languages
9
1.1 Teaching the possibility of using computer technology
in teaching students foreign languages 9
1.2 Use of computer technology in the classroom of English
14
1.3 Training listening, reading, writing, using the Internet in 1922
1.4 Internet as a communicative tool in 1928
1.5 Sites, developing English language skills 31
2 Experimental and practical work on the use of computer programs to
teach primary school children English 32
2.1 Integrated lingvotrenazhery English 36
2.2 Methodical analysis of computer programs involving learning vocabulary
in English 40
2.3 The use of computer programs in teaching English language in 1946
2.4 Use of computer programs - Fitness for English lessons during the
passage of the practice in 1952
Conclusion 61
References 64
Введение
1 Теоретические основы
обучения учащихся
1.1 Дидактические возможности использования компьютерных технологий в обучении учащихся иностранному языку
1.2 Использование компьтерных
1.3 Обучение аудированию, чтению, письму с помощью Интернета
1.4 Интернет, как средство коммуникативности
1.5 Сайты, развивающие знание английского языка
2 Опытно-практическая
работа по применению
2.1 Комплексные лингвотренажеры английского языка
2.2 Методический анализ
компьютерных программ, предполагающих
обучение лексике английского я
2.3 Применение компьютерных программ в процессе обучения английскому языку
Заключение.
Список использованной литературы.
Introduction 6
1 Theoretical Foundations of student learning a foreign language 9 Introduction
Bare hand and intellect are worthless
If you do not use guns and
aids.
Bacon.
Currently, more and more to foreign language lessons apply a variety
of computer programs. Typically, training programs, used for individualized
learning, realized in the form of so-called multimedia training programs.
The word multimedia has appeared out of touch with computers in the
English-Russian dictionary in 1969 edition. While the lesson conducted
by a teacher, was named media if it were present and the story of a
teacher, and sound recordings, and film and slides, and any technical
equipment in the training. Today, under the "multimedia training
program" means a computer program that uses text, sound, color,
graphics and motion.
Existing multimedia programs provide an opportunity to organize a separate
action of each student. When teaching listening, each student gets the
opportunity to hear foreign-language speech, when teaching speaking,
each student can say phrases in a foreign language into the microphone
when teaching grammatical phenomena, each student can perform grammar
exercises, ensuring the correct answers, etc. Thus, ways of working
with computer training programs for foreign language lessons include:
- Learning vocabulary;
- Pronunciation;
- Training of dialogic and monologic speech;
- Teaching writing;
- Development of grammatical phenomena.
To foreign language lessons with the help of computer programs can solve
a series of teaching tasks:
build the skills of reading, using materials of the global network;
improve the skills of writing students; Vocabulary students;
to form a stable students motivated to learn English;
form at school communicative competence. \
Computer education has many advantages over
traditional teaching methods. Computer programs provide:
large information capacity;
intensification of the independent work of students;
creation of a communicative situation, personal and meaningful for each
student;
age-appropriate students;
increasing cognitive activity of students, as well as increased motivation.
[Telitsin TN Sidorenko, AF, 41].
Thus, the use of educational software for English lessons is a major
sign of the positive results of creative activity of the teacher with
the students.
With the constant and systematic work with computer programs, the following
teaching opportunities:
possibility of systematic work with educational information;
providing a reliable teacher feedback to student;
the possibility of intensive communication with the computer. [Greydina
NL, Mirakyan ZK, 96].
Teachers' protection in computer programs, for example, "Animals:
Teacher's Interface", "All about" allow teachers to create
their own computer exercises workings of lexical material, grammatical
phenomena, the development of writing skills, preparation for speech
communication. In these environments, teachers can develop customized-for-age
students and textbooks used in schools, a variety of exercises to develop
language skills. [Polilova TA, Ponamoreva VV, 3].
The computer is a means of achieving a high motivation for learning
FL.
The object of study, learning to develop skills of high school students,
by using computer programs, simulators.
Subject of research - causes the active and relevant application of
computer in the classroom. Leading component of the training content
of Linguistics is training in various types of language skills: speaking,
listening, reading, writing. Training simulator is a computer program
that organizes student's independent work, manages and creates the conditions
under which students form their own knowledge, and emphasized that valuable,
because knowledge gained in the ready-made, very often go by their conscience
and do not remain in memory.
The aim of the study, a theoretical basis for methods of using computer
technology in language teaching and development of practical exercises
for teaching vocabulary, reading, listening, learning writing, practicing
grammar phenomena using a computer program.
Hypothesis of the study, is to develop the skills of computer programs
from different points of view, ie what is the similarities and differences
between programs.
Materials and methods of research - was the work of multimedia language
materials were dictionaries programs in English, Russian languages.
The work consists of two chapters with the conclusions to each of them,
a conclusion and a bibliography, a total volume of 60 pages. The first
chapter examines the theoretical prerequisites for the formation of
skills for pupils on the basis of the literature on methodology: analysis
of the problem of skills training, revealed the structure and characteristics
of lexical skill, justifies and describes the system of lexical exercises.
The second chapter is devoted to the use of computer programs for teaching
computer software simulators in the process of learning English, analyzes
the existing computer programs for learning and identifies the requirements
for them.
Relevance of the work is to use computer programs in teaching English.
The theoretical value. To develop skills in using computer programs
is also linguistic community, which manifests itself not only text,
sound, color, graphics and learning speech and movement, the pronunciation
of phrases into a microphone.
Practical value. The use of educational software simulators for English
lessons is a major sign of the positive results of creative activity
with a student teacher, the application software simulator can help
improve student learning. Create the conditions of practical language
learning for each student to choose the methods of training that would
enable each student to show their activity, their creativity, problem
teachers to increase student cognitive activities in learning foreign
languages.
1 Theoretical Foundations of student learning
a foreign language
1.1 Teaching the possibility of using computer technology in teaching
students a foreign language.
Education Millennium updates and changes depending on the needs of present
and future development of society. And today, the absolute value of
the society becomes a man, therefore, the purpose of education - personal
development. Currently, the school strives to ensure the full development
of abilities of pupils. In this regard, education is viewed as a condition
for its self-determination and self-development, "vraschivanie
individual in the world of culture." In the modern school is a
process of turning the student into the subject of education. And the
task of the school is a harmonious and full disclosure of this subject.
The teacher the task of mastering modern technology and new teaching
various forms in the educational process, helping the student achieve
the greatest success for each student to create favorable conditions
for the realization of his ideas and creativity.
Learning a foreign language requires a student-centered approach, because
when self-interest to maintain contact and to perform a given lot easier
than by compulsion. Student-centered approach - learning with joy and
awareness of the need to communicate in a foreign language. This is
purely a means of expressing his personal feelings, emotions, attitudes,
etc. Any statement by the student should be possible naturally motivated,
ie, proceed as if from an inner self. To achieve the learning objectives
identified by the current program for the development of communicative
competence in learners communication is essential. After communion -
is communication, exchange of opinions and thoughts. At the organization
communicate better to use such situations, which affect the interests
of students, related to his personal experience, ie provide students
with the opportunity to fully implement student-centered approach.
Since it is a vested interest in learning a foreign language is a key
factor of success in learning, the use of computers in the classroom
is one means to raise interest in learning. Computer training allows
you to adjust the presentation of learning tasks by difficulty, the
promotion of correct and incorrect decisions censure. The range of computer
use in the educational process is very large: from the testing of students
in any grammatical, lexical, phonetic theme, taking into account their
personal characteristics, working off the required educational material
to the required level of knowledge to practice certain skills and skills
to prepare multimedia presentations.
Введение
Голая рука и интеллект ничего не стоят,
Если не используются орудия и
вспомогательные средства.
Ф. Бэкон.
В настоящее время
все чаще на уроках иностранного языка
применяются разнообразные
Существующие сегодня мультимедийные программы дают возможность организовать самостоятельные действия каждого ученика. При обучении аудированию каждый ученик получает возможность слышать иноязычную речь; при обучении говорению каждый ученик может произносить фразы на иностранном языке в микрофон; при обучении грамматических явлений каждый ученик может выполнять грамматические упражнения, добиваясь правильных ответов и т.д. Таким образом, формы работы с компьютерными обучающими программами на уроках иностранного языка включают:
- изучение лексики;
- отработку произношения;
- обучение диалогической и монологической речи;
- обучение письму;
- отработку грамматических явлений.
На уроках иностранного языка с помощью компьютерных программ можно решать целый ряд дидактических задач:
Компьютерное обучение имеет много преимуществ перед традиционными методами обучения. Компьютерные программы обеспечивают:
Т.о., применение образовательных
компьютерных программ на уроках английского
языка является основным признаком
положительных результатов
При постоянной и систематической работе с компьютерными программами реализуются следующие дидактические возможности:
Учительские среды в компьютерных программах, например, “Animals: Teacher’s Interface”, “All about” позволяют учителям создавать свои собственные компьютерные упражнения на отработку лексического материала, грамматических явлений, развитие навыков письма, подготовку к речевому общению. В этих средах учителя смогут разрабатывать адаптированные к возрасту учеников и учебникам, используемые в школе, упражнения на развитие разнообразных языковых умений. [Полилова Т.А.,Понаморева В.В.,3].
Образование на рубеже тысячелетий обновляется и изменяется в зависимости от потребностей сегодняшнего и завтрашнего развития общества. А сегодня абсолютной ценностью общества становится человек, следовательно, целью образования – развитие личности. В настоящее время школа стремится обеспечить всесторонне развитие способностей ученика. В этой связи образование рассматривается как условие для его самоопределения и саморазвития, «вращивание индивида в мир культуры». В современной школе идёт процесс превращения ученика в субъект образования. И задача школы состоит в гармоничном и полном раскрытии этого субъекта. Перед учителем стоит задача овладения современными педагогическими технологиями и новыми разнообразными формами в образовательном процессе, помогающих ученику достичь наибольшего успеха, создать для каждого ученика благоприятные условия для реализации его идей и творчества.
Обучение иностранному
языку требует личностно-
Так как именно личная заинтересованность в изучении иностранного языка является основным фактором успешности при обучении, применение компьютеров на уроках является одним из средств повышения интереса к обучению. Компьютерное обучение даёт возможность регулировать предъявление учебных задач по степени трудности, поощрение правильных и порицание неверных решений. Диапазон использования компьютера в учебно-воспитательном процессе очень велик: от тестирования учащихся по любой грамматической, лексической, фонетической теме, учёта их личностных особенностей, отработки необходимого учебного материала до необходимого уровня знания до тренировки определённых умений и навыков подготовки мультимедийных презентаций.
Компьютер является одним из средств достижения высокой мотивации при обучении ИЯ. Специфика предмета ИЯ обуславливает активное и уместное применение компьютера на уроках. Ведущим компонентом содержания обучения ИЯ является обучение различным видам речевой деятельности: говорению, аудированию, чтению, письму. Обучающая компьютерная программа является тренажёром, который организует самостоятельную работу обучаемого, управляет ею и создаёт условия, при которых учащиеся самостоятельно формируют свои знания, что и особо ценно, ибо знания, полученные в готовом виде, очень часто проходят мимо их сознания и не остаются в памяти.
Объект исследования- процесс обучения иноязычной лексике учащихся средней школы при помощи компьютерных технологий.
Предмет исследования – обучение иноязычной лексике учащихся средней школы при помощи компьютерных технологий.
Целью исследования является теоретическое обоснование методики применения компьютерных технологий в процессе обучения иностранным языкам и разработка практических упражнений для обучения лексике при помощи компьютерной программы.
Работа состоит из
двух глав. В первой главе рассматриваются
теоретические предпосылки