Автор работы: Пользователь скрыл имя, 23 Октября 2013 в 20:29, задача
Решение уроков из книги Андриановой иностранный язык для технических вузов
в) the advice of the scientist — the scientist’s advice
the magnetism of the earth — the earth’s
magnetism
the energy of the sun — the sun’s energy
в ) совет ученого — ученый совет
магнетизм земли — магнетизм земли
энергия солнца — энергия солнца
*14. Поставьте глаголы, данные в скобках, в повелительное наклонение. Предложения переведите.
1. (to define) and (to explain) the terms of this equation. 1. Define and explain the terms of this equation. Определите и объясните условия этого уравнения.
2. (to draw) a line and (to divide) it into three equal parts. 2. Draw a line and divide it into three equal parts. Чертите линию и разделите его на три равных частей.
3. (not to change) the speed of the motor motion. 3. Do not to change the speed of the motor motion. Не делайте, чтобы изменить скорость моторного движения.
4. (to present) your paper in time. 4. Present your paper in time. Сделайте свой доклад вовремя.
5. (not to begin) your experiment now. It's already late. 5. Begin your experiment now. It's already late. Начните свой эксперимент теперь. Уже поздно.
15. Переведите предложения, обращая внимание на лицо, к которому обращается просьба или приказание:
1. Let us ask the professor about the difference between the met and imperial systems. 1. Давайте спрашивать преподавателя о различии между встреченными и имперскими системами.
2. Don’t let him solve this equation. We have already the answer. 2. Не позволяйте ему решать это уравнение. У нас уже есть ответ.
3. Let them freeze the liquid in the tube and then measure its volt. 3. Позвольте им замораживать жидкость в трубе и затем измерять ее объем.
4. Let her illustrate my explanation with an example. 4. Позвольте ей иллюстрировать мое объяснение с примером.
5. Let me help him in his laboratory work. 5. Позвольте мне помогать ему в его лабораторной работе.
16. Дайте инфинитивы следующих нестандартных глаголов и выучите их основные формы
Hung, stood, began, put, read, gave, were, said, had, came, did, got, knew, made, saw, was, took, thought, told.
To hung, to stood, to began, to put, to read, to gave, to were, to said, to had, to came, to did, to got, to knew, to made, to saw, to was, to took, to thought, to told
17. Переведите предложения, обращая внимание на способы выражения отрицания:
1. Nobody knew Einstein till 1905. Никто не знал Эйнштейна до 1905.
2. Einstein never proved his discoveries experimentally.
Эйнштейн никогда не доказывал свои открытия
экспериментально.
3. The students will not solve this problem without their teacher’s
help. Студенты не будут решать эту проблему
без помощи своего учителя.
4. The experiment added nothing new to our knowledge of properties of this substance. Эксперимент не добавил ничто нового к нашему знанию свойств этого вещества.
5. My school friend had no ability in mathematics. У моего школьного друга не было способности в математике.
6. There were not many changes in the properties of the solid under test. Не было многих изменений в свойствах тела в тесте
18. Поставьте глаголы, данные в скобках, во времена группы Indefinite (Present, Past, Future). Предложения переведите.
1. Albert Einstein (to be) born in 1879 in Germany. When he was 12 he (to begin) his study of mathematics and physics. Later he (to continue) his studies at the University. 1. Albert Einstein was born in 1879 in Germany. When he was 12 he began his study of mathematics and physics. Later he continued his studies at the University. Альберт Эйнштейн родился в 1879 в Германии. Когда ему было 12 лет, он начал свое исследование математики и физики. Позже он продолжал свои исследования в университете.
2. Einstein (to present) his theory of relativity in 1905. His famous equation (to say) that energy (to equal) mass times the square of the speed of light. The great discovery (to surprise) the scientists of the world. 2. Einstein presents his theory of relativity in 1905. His famous equation says that energy equals mass times the square of the speed of light. The great discovery surprises the scientists of the world. Эйнштейн представляет свою теорию относительности в 1905. Его известное уравнение говорит, что энергия равняется массовым временам квадрат скорости света. Большое открытие удивляет ученых мира.
3. The people of our country (to produce) a lot of geniuses such as Lomonosov, Mendeleyev, Lobachevsky and others. Now our country (to have) a great number of brilliant scientists in all fields of knowledge. 3. The people of our country produces a lot of geniuses such as Lomonosov, Mendeleyev, Lobachevsky and others. Now our country have a great number of brilliant scientists in all fields of knowledge. Люди нашей страны производят много гениев, таких как Ломоносов, Менделеев, Лобачевский и другие. Теперь у нашей страны есть большое число выдающихся ученых во всех областях знания.
4. Your experiment (not to give) good results until you (to change) the speed of the reaction. Your experiment will not give good results until you shall to change the speed of the reaction. Ваш эксперимент не будет давать хорошие результаты, пока Вы не измените скорость реакции.
5. Any square (to have) four right angles. Any square have four right angles. У любого квадрата есть четыре прямых угла.
19. Переведите предложения, обращая внимание на:
а) значения some и same.
1. These elements have different colours but their chemical properties are the same. Some of them are very important. 1. У этих элементов есть различные цвета, но их химические свойства - те же самые. Некоторые из них очень важны.
2. There is some gas in these tubes. We use the same gas in both tubes. 2. В этих трубах есть немного газа. Мы используем тот же самый газ в обеих трубах.
3. The engineers of the research laboratory developed some new methods of work. The same methods are of great importance for our plant. 3. Инженеры научно-исследовательской лаборатории развили некоторые новые методы работы. Те же самые методы очень важны для нашего завода.
б) различные значения for.
for — для; за; в течение; так как
1. The unusual phenomenon occupied the scientist’s thoughts for some weeks. 1. Необычное явление заняло мысли ученых в течение нескольких недель.
2. For a few years Albert Einstein lived in Prague. 2. В течение нескольких лет Альберт Эйнштейн жил в Праге.
3. Einstein s work was a great surprise for scientists all over the world. Работа Эйнштейна была большим удивлением для ученых во всем мире.
4. In 1921 Einstein got his Nobel Prize not for the theory of relativity but for a logic explanation of photoelectric effect. 4. В 1921 Эйнштейн получил свою Нобелевскую премию не за теорию относительности, а за логическое объяснение фотоэлектрического эффекта.
5. Einstein always answered all students’ questions, for there were no foolish or simple questions for him.
5. Эйнштейн всегда отвечал на вопросы всех студентов, поскольку не было никаких глупых или простых вопросов для него.
*20. Переведите предложения, пользуясь словами и выражениями, данными ниже:
1. Альберт Эйнштейн был великим физиком XX столетия. 1 . Albert Einstein was the great physicist of the 20th century
2. Он обладал необычайной способностью к математике и физике. It possessed extraordinary ability to mathematics and physics.
3. В течение нескольких лет Эйнштейн жил в Праге и преподавал в университете физику. For several years Einstein lived in Prague and taught physics at university.
4. В 1905 году он сделал несколько научных открытий. In 1905 it made some discoveries.
5. Его идея поразила всех ученых. His idea to surprise all the scientists.
6. В 1921 году Эйнштейн получил Нобелевскую премию. In 1921 Einstein got the Nobel Prize.
7. Сегодня любой студент технического института понимает теорию относительности. Today any student of technical institute understands the relativity theory.
8. Изучайте биографию Эйнштейна, и вы увидите, что он отдал свою жизнь науке. Study Einstein's biography and you will see that he gave the life to science.
to get the Nobel Prize; to make some discoveries; any technical college student; to I a great physicist of the 20th century; to study Einstein’s biography; to give his life to; a few years; to teach physics; to have an unusual ability in; to surprise all the scientists.
21. Сделайте синтаксический анализ предложений по предлагаемой схеме, обращая особое внимание на способы выражения сказуемого. Предложения переведите.
Подлежащее |
Сказуемое |
Дополнение |
Обстоятел ьство |
Einstein |
was a great thinker. |
||
Solve |
this equation |
in two ways. |
1. Einstein was born in Germany.
2. He was a famous physicist.
3. He had two sons.
4. In 1905 Albert Einstein made revolutionary discoveries in science.
5. He presented his papers to a physical journal.
6. My friend does not like physics.
7. This diagram will help to solve your problem.
8. Change the temperature in the experimental tube.
9. Mr. Hall teaches physics at a technical college.
22. Прочитайте текст В и постарайтесь понять его содержание:
TEXT В MSTISLAV KELDYSH (1911-1978)
Mstislav Keldysh, a well-known Russian scientist,
was born in Riga January 28, 1911. He was a very capable boy and finished
school at the age of 16. He wanted to become a building engineer like
his father,
ht one could enter an engineering institute only at 17. The boy decided
enter Moscow University to study mathematics and physics.
After his graduation from the University
at the age of 20, he began his research work at the Central Airo-Hydrodynamical
Institute —the centre of aviation science at that time. The young
scientist worked with enthusiasm and soon published a number of important
scientific papers. When Keldysh was 27, he became Doctor of Sciences.
The scientist did his research in the field of mathematics and airo-hydrodynamics. Later he solved a number of problems in aviation, atomic and cosmic techniques.
At the same time as a professor of Moscow University he gave much of his abilities to the teaching of students.
For his fruitful research M. Keldysh got two State
Prizes and the government awarded him the title of Hero of Socialist
Labour three times. At the age of 30 M. Keldysh became an academician
and on May
19, 1961 he became President of the Academy of Sciences of the USSR.
•23. Выберите правильный ответ в соответствии с содержанием текста:
1. What did Keldysh want to become?
a) a mathematician; b) a chemist; c) a building engineer.
2. Where did he get his higher education?
a) at Moscow University;
b) at the Central Airo-Hydrodynamical Institute;
c) at an engineering institute.
3. What field of science did he do his research in?
a) in the field of solid state physics;
b) in the field of atomic and cosmic techniques;
c) in the field of electromagnetic waves.
24. Найдите в (б) соответствующие русские словосочетания:
а) 1. at the age of - в возрасте; 2. a well-known scientist - хорошо известный ученый; 3. was born - Родился; 4. Like his father - как и отец; 5. to enter an institute - поступить в институт; 6. to graduate from an institute - oкончить институт; 7. To do one’s research - проводить исследования; 8. to solve a number of problems - решить ряд проблем; 9. three times - три раза (трижды);
Урок 4.
Exercises
1. Прочтите слова и объясните правила чтения буквы ‘о’:
not, job, clock, box, bottle, bronze, office, possible,
commoi, constant, copper, doctor, solve, problem, re'volve, gc'ometi,
force, form, short, bom, order, orbit, border, porous, formul, ordinary,
in'form, re'port, sup'port, e'normous, ore, more, pore, shore, be'fore,
door, floor, four, your, pour, cours, ought, thought, brought, fought,
no, so, note, stone, close, over, oval, solar, moment, total, local,
com'pose, re'mote, de'vote, load, coal, road, coat, show, grofl, low,
own, slow, follow, window, narrow, be'low, cold, gold, round, pound,
ground, sound, outer, thousand, wi'thoa, mountain, a'bout, a'mount,
a'round, ac'count, now, browi, down, al'low, our, hour, sour, flower,
tower, power, shower, some, front, month, other, ton, comfort, wonder,
a'mon, be'come, dis'cover, a'nother, a'bove, con'front, country, rough
tough, e'nough, moon, tool, soon, cool, choose, wooden, lose, move,
im'prove, group, soup, book, look, took, shook, should, would, could,
boil, point, noise, joint, boy, poison, loyal, ap'point, ex’ploit,
work, word, world, worst, worth, worm, worker
2. Прочтите слова, обращая внимание на чтение буквосочетаний ng и пк:
strong, long, hang, ring, thing, morning, according,
flaming
English, angle, triangle, single, language
sink, rink, think, drink
4. Прочтите
и переведите следующие
a) late |
поздно |
later позже |
(the) latest последнее |
long |
долго |
Longer дольше |
(the) longest самое длинное |
big |
большой |
Bigger больше |
(the) biggest самое большое |
6) important важный |
more important более важный |
the most important самое важное | |
Slowly |
more slowly более медленно |
most slowly наиболее медленно | |
медленно Many многие |
|||
More более |
(the) most большинство | ||
Little маленький |
маленьк |
Less меньше |
(the) least наименьшее количество |
Good хороший |
|||
well намного |
Better лучше |
(the) best лучшее | |
Bad плохой |
|||
Badly плохо |
Worse хуже |
(the) worst худшее |
5. Переведите предложения, обращая внимание на форму прилагательных:
1. This classroom is larger and lighter than other classrooms. It is the largest and the lightest room here. 1. Этот класс является больше и легче, чем другие классы. Это самый большой и светлый зал здесь.
2. The red line on this drawing is shorter than other lines. It is the shortest line. Красная линия на этом рисунке короче, чем другие линии. Это - самая короткая линия.
3. Mathematics is more important for technical students than many other subjects. It is one of the most important subjects at any technical institute. 3. Математика для студентов технических специальностей важнее, чем многие другие темы. Это один из наиболее важных вопросов в любом техническом институте.
4. The results of his last experiment were worse than before. He got the worst results this time. Результаты его последнего эксперимента были хуже, чем прежде. На сей раз он получил худшие результаты.
6. Переведите предложения, обращая внимание на слова-заместители:
а) 1. This solid is denser than that one. 2. The right hand is usually stronger than the left one. 3. These boxes are very small. We want to get bigger ones.
1. Это твердое тело плотнее другого. 2. Правая рука обычно сильнее левой. 3. Эти рамки очень малы. Мы хотим получать большие.
б) 1. This is a new measuring instrument; its accuracy is much higher than that of the old one. 2. The freezing point of water on the Centigrade scale is 0° and that on the Fahrenheit scale is +32°. 3 The density of the liquid air is only a little less than that of water.
1. Это - новый измерительный
прибор, более точный, чем старый.
2. Точка замерзания воды в
в) 1. Your advice is more important for us than hers. 2. The instruments at our laboratory are not so modern as those at yours. 3. Their office is farther away from the Institute than ours. 4. Mercury revolves round the Sun at a higher speed than other planets. Its speed is much higher than theirs.
1. Ваше уведомление более важно для нас чем ее 2. Документы в нашей лаборатории не настолько современны как в вашем. 3. Их офис - дальше от Института чем наш. 4. Меркурий вращается вокруг Солнца с более высокой скоростью чем другие планеты. Скорость - намного выше чем их.
7. Переведите следующие безличные предложения и группы слов:
a) It is late. It is four o’clock.
It is one kilometre from our office to the Institute.
a) Это поздно. Четыре
часа.
Один километр от нашего офиса до Института.
b) It is necessary to say ...
It was necessary that ...
It will be necessary to do it.
It is important that ...
It was important to measure ...
It will be simple to define ...
б) Необходимо говорить
...
Это было необходимо ...
Будет необходимо делать .
Это важно ...
Было важно измерить ...
Будет просто определить ...
B) It is said that ...
It was known that ...
It will be shown that ...
It seems that ...
в) Это упомянуто
...
Это было известно ...
Это будет показываться ...
Это кажется этим ...
International Words
8. a) He прибегая к помощи словаря,
переведите интернациональные слова,
встречающиеся в тексте данного урока.
Обратите внимание на их полное совпадение
с соответствующими русскими словами
по значению и частичное — по звучанию
(§ 144):
Atomic - атомный
bomb - бомба
centre - центр
diameter - диаметр
Equivalent - эквивалентный
illumination - освещение
kilometre - километр
method - метод
Million - миллион
period - период
Информация о работе Контрольная работа по "Английскому языку"