Контрольная работа по "Английскому языку"

Автор работы: Пользователь скрыл имя, 23 Октября 2013 в 20:29, задача

Описание работы

Решение уроков из книги Андриановой иностранный язык для технических вузов

Файлы: 1 файл

Английский язык 1-15 уроки.docx

— 336.21 Кб (Скачать файл)

4. The energy of the Sun ... and ... houses. The energy of the Sun efficiency and solar houses.

5. There are already many houses which use   in ... regions of our country. There are already many houses which use solar heaters in southern regions of our country.

heats; southern; solar, efficiency; illuminates; energy; heater; manufactures; solar heaters

 

Revision Exercise

Заполните пропуски местоимениями, данными ниже б) предложение переведите:

1. There are ... scales in which we measure temperature. There are some scales in which we measure temperature.

2. Do you know ... about this phenomenon? No, I know ... about it. Do you know anything about this phenomenon? No, I know nothing about it.

3. Are there ... new instruments in your laboratory? Yes, there arc ... Are there some new instruments in your laboratory? Yes, there arc any.

4. If you don’t know how to solve this equation, ask ... to help. If you don’t know how to solve this equation, ask anybody to help.

5. I did not find my drawing, I think that it is ... on your shelf.  I did not find my drawing, I think that it is somewhere on your shelf.

6. He was late because he didn’t ask ... to show him the way. He was late because he didn’t ask somebody to show him the way.

7. The problem was so difficult that ... could solve it. The problem was so difficult that nobody could solve it. 
nobody; anything; some; anybody; somewhere; any; nothing; somebody

 

Урок 5

Exercises

1. Прочтите слова и объясните правила чтения буквы и:

Up, cut, plus, ultra, judge, hundred, current, structure, subject, upper, sudden, con'duct, con'struct, dis'cuss, re'sult, put, pull, full, push, bush, fur, turn, bum, further, furnish, surface, turner, furniture, furnace, re'tum

tube, due, cube, use, unit, rule, blue, true, suit, fruit, future, union, utilize, universe, pro'duce, in'clude, re'sume 
durable, during, surely, curious

2. Прочтите слова и объясните правила чтения буквы д: и буквосочетания ch: 
[ks] —fix, mix, next, extra, excellent, complex, ex'cept, ex'plain, ex'pand, ex'tremely, ex'temal 
[gz] —e'xist, e'xam, e'xert, e'xact, e'xample

[J] — inch, branch, launch, chamber, change, chain, at'tach, re'search 
[kj — school, scheme, chemical, technical, architect, mechanism, technology, me'chanical, chemistry 
[J] — ma'chine

Control Exercise

up, used, industrial, revolution, re'sult, ma'chine, cut, must, mechanism, true, e'xist, bench, such, hundred, accuracy, pro'duce, number, pro'duction, me'chanically, complex, fully, unit, regulate, future, cure, surface, furnish, during

3. Переведите предложения, обращая внимание на сказуемое:

А) с модальным глаголом:

1. We must use new methods in our research work. 
       2. Due to the energy of the atom man can produce electric energy at Power stations.

3. You may use this instrument for measuring gas pressure.

4. The planet Pluto is so far away that we cannot study it easily,

5. They ought to help their friend to solve this important problem.

6. He could not complete his research in time as he worked very slowly.

7. You should turn off the light before you leave the room.

1. Мы должны использовать  новые методы в нашей исследовательской  работе.

2. Из-за энергии человека  атома может произвести электроэнергию  в Электростанциях.

3. Вы можете использовать  этот инструмент для того, чтобы  измерить давление газа.

4. Плутон планеты до  сих пор отсутствует, что мы  не можем изучить его легко,

5. Они должны помочь  своему другу решить эту важную  проблему.

6. Он не мог закончить  свое исследование вовремя, когда  он работал очень медленно.

7. Вы должны выключить  свет прежде, чем Вы покинете  комнату. 
б) с эквивалентом модального глагола:

1. The students were unable (were not able) to do the work without their teacher’s help. He had to help them.

2. You needn’t take all these measurements. We already know volume of gas in this tube.

3. This power station was to supply us with all necessary energy.

4. He had to work hard before he was able to complete his research.

5. The atom is to serve mankind.

6. You will have to show the equation to your teacher.

7. Nobody was able to understand this mysterious phenomenon.

8. As the student was late he was not allowed to enter the class.

1. Студенты были неспособны  не (смогли) сделать работу без  помощи их учителя. Он должен  был помочь им.

2. Вы не должны провести  все эти измерения. Мы уже  знаем объем газа в этой  трубе.

3. Эта электростанция должна  была снабдить нас всей необходимой  энергией.

4. Он должен был упорно  трудиться прежде, чем он смог  закончить свое исследование.

5. Атом должен служить  человечеству.

6. Вы должны будете показать  уравнение своему учителю.

7. Никто не смог понять  это таинственное явление.

8. Поскольку студент опаздывал,  ему не разрешили войти в  класс.

International Words

4. а) Определите значения интернациональных слов, встречающихся в тексте Л данного урока. Обратите внимание на их частичное фонетическое сходство с соответствующими русскими словами; затем слова прочтите. При переводе обращайте внимание на пометы, обозначающие части речи.

б) Не прибегая к помощи словаря, переведите интернациональные слова. Обратите внимание на их полное совпадение с соответствующими русскими словам по значению. 

mechanism - механизм

automation - автоматизация metal - металл

basis - основание  principle - принцип

engineer - инженер production - производство

industry - промышленность progress - прогресс

inspect - осмотреть technological - технологический

machine - машина

в) Переведите со словарем слова, частично совпадающие с соответствующими русскими словами по значению и звучанию.

Complex - комплекс operation - операция

Factor - фактор product - продукт

form - форма structure - структура 
module - модуль

 

 

Перевод текста:

СТАНКИ - МЕРА ПРОГРЕССА ЧЕЛОВЕКА  
Многообразие и комбинации станков сегодня неограниченны. Некоторые из них очень малы и могут быть установлены на верстаке, но другие настолько большие, что мы должны создать специальные здания, чтобы разместить их. 
Имеются некоторые основные операции в любом цехе. Это точение, сверление, нарезание резьбы, и т.д. Главным из станков такого цеха является многоцелевой токарный станок. Что является токарным станком? Это - станок с механическим приводом со специальными инструментальными средствами, которые могут резать или формировать металлические части. Металл, который вырезает другой металл, должен быть очень тверд и так что инструментальные средства должны быть сделаны из очень твердых сплавов стали. Инструмент непосредственно очень мал в сравнении с механизмом, который должен его направить. 
Технологический прогресс улучшает точность станка. Сегодняшнее оборудование может производить части с очень высокой точностью. Можно найти ряд станков которые могут измерять и проверять их производство самостоятельно - станки, которые должны обрабатывать части механически и автоматически. Такие машины могут держать части, которые должны измеряться и способны указать непосредственно их точные размеры . Большое количество таких " умных " машин может быть найдено сегодня в нашей промышленности. 
Так как станки станут быстрее и более комплекснее, автоматические размеры и проверка должны иметь большое значение. Автоматизация - одна из главных факторов разработки прогресса. 
Гибкие поточные линии формируют основание для автоматизированных цехов. Главный принцип такой гибкой линии - факт, что это может быть переключено почти мгновенно от одного изделия до другого, имеющего подобную структуру, но различную иерархическую структуру . Это в равной степени эффективно в массовом и малосерийном производстве и будет служить, для увеличения производительности. 
СССР и другие высоко промышленные страны начинают использовать на широкой основе гибкие модули и автоматизированные цеха . 
5. Ответьте на вопросы:

1. What types of machine tools are there nowadays? Some of them are very small and can be mounted on a work-bench but others are so large that we have to construct special buildings to house them.

2. What are the basic operations at a workshop? They are turning, drilling threading, etc.

3. What is a lathe?  It is a power-driven machine with special tools which can cut or form metal parts.

4. Why must tools be made of very hard steels and alloys? The metal that cuts another metal must be very hard and so tools should be made of very hard steel alloys.

5. Is the tool itself big or small? The tool itself is very small in comparison with the mechanism that is to direct it.

6. What improves the accuracy of machine tools? Technological progress improves accuracy of machine tools.

7. What is one of the main factors of engineering progress?

8. What forms the basis for automated workshops? Flexible production lines form the basis for automated workshops.

9. What is the main principle of a flexible line? The main principle of such a flexible line is the fact that it can be switched over from one product to another, which has a similar structure but a different outline, almost instantaneously.

WORD STUDY

6. Образуйте глаголы от существительных посредством переноса ударения, прочтите существительные и глаголы, дайте их перевод:

progress, increase, export, record, project, alloy

прогрессировать, увеличить, экспортировать, отчитывать, проектировать, сплавляться

7. В выделенных словах укажите суффиксы, определите части речи, к который относятся эти слова, и переведите сочетания:

productive methods, drilling tools, changeable parts, the theory of relativity, continuous process, highly efficient devices, great thinker, powerful motors, largely experimental construction, acceleration process, useless heat, technological progress, flexible lines.

Производительные методы, сверля инструментами, изменчивые части, теория относительности, непрерывный  процесс, очень эффективное устройство, великий мыслитель, мощный двигатель, в основном экспериментальное строительство, процесс ускорения, бесполезная  высокая температура, технологический  прогресс, гибкие линии

 8. К словам из группы (а) подберите антонимы из группы (б):

а) below, short, large, right, simple, on, after, light, easy, hard, near, high, late, man-made, similar

б) far, different, difficult, dark, small, long, low, early, natural, above, left, complex, before, under, soft

below - above, short - far, large - small, right - different, simple - difficult, on - under, after - before, light - dark, easy - left, hard - soft, near - long, high - low, late - early, man-made - natural, similar - complex

9. Заполните пропуски соответствующими возвратно-усилительными местоимениями:

I

 

myself.

We

 

ourselves.

You

can do this

yourself.

You

can do this

yourselves.

He

work

himself.

They

work

themselves.

She

 

herself.

     

It

 

itself

     

1. The student cannot solve this equation we must show him how it do.

2. Must we take the measurement ... or shall we get the figures from the table?

3. An automatic machine tool can do this work ... .

4. The tools ... are much smaller than the mechanisms that direct them.

5. The Moon ... doesn’t light the Earth — the light of the Moon is only the reflected sunlight.

6. There are a number of automatic machine tools that can measure and inspect their production ... .

1. The student cannot solve this equation yourself we must show him how do it.

2. Must we take the measurement themselves or shall we get the figures from the table?

3. An automatic machine tool can do this work himself.

4. The tools themselves are much smaller than the mechanisms that direct them.

5. The Moon itself doesn’t light the Earth — the light of the Moon is only the reflected sunlight.

6. There are a number of automatic machine tools that can measure and inspect their production oneself.

*10. Поставьте следующие предложения в вопросительную и отрицательную формы. Предложения переведите.

1.        We must use the new tools to cut and form this metal part. We must not use the new tools to cut and form this metal part. We must use the new tools to cut and form this metal part?

Мы должны использовать новые  инструменты, чтобы сократить и  сформировать эту металлическую  деталь. Мы не должны использовать новые  инструменты, чтобы сократить и  сформировать эту металлическую  деталь. Мы должны использовать новые  инструменты, чтобы сократить и  сформировать эту металлическую  деталь?

2. This equipment can produce parts with very high accuracy. This equipment cannot produce parts with very high accuracy. Can this equipment produce parts with very high accuracy?

Это оборудование может произвести части с очень высокой точностью.  Это оборудование не может произвести части с очень высокой точностью.  Это оборудование может произвести части с очень высокой точностью?

3. They could easily define the properties of this material. They could not easily define the properties of this material. Does they could easily define the properties of this material?

Они могли легко определить свойства этого материала. Они не могли легко определить свойства этого материала. Они могли легко определить свойства этого материала?

4. He may complete all necessary measurements himself. He may not complete all necessary measurements himself. Does he may complete all necessary measurements himself? 

Он может закончить все необходимые измерения сам. Он может не закончить все необходимые измерения сам. Он может закончить все необходимые измерения сам?

5. With the help of a new device the scientist could see some strange rays. With the help of a new device the scientist could not see some strange rays. With the help of a new device the scientist could see some strange rays? С помощью нового устройства ученый видел некоторые странные лучи. С помощью нового устройства ученый не видел некоторые странные лучи. С помощью нового устройства ученый видел некоторые странные лучи?

11. Переведите предложения, обращая внимание на различные значения глаголов to have.

1. The accuracy of these automatic machines is very high. These machines are to replace the old equipment of our shop.

2. Atom is a great force. It is to serve mankind.

3. The students are not at the laboratory. They are to be at the laboratory at 6 o’clock.

1. Точность этих автоматов  очень высока. Эти машины должны  заменить старое оборудование  нашего магазина.

2. Атом - большая сила. Это  должно служить человечеству.

3. Студенты не в лаборатории.  Они должны быть в лаборатории  в 6 часов.

1. Due to the Sun people have immense supplies of energy. We have to build special solar stations to convert solar energy into electrical one.

2. He had much work. He had to work hard to improve his project.

3. As these machines will have a device which is necessary for automatic measurements and inspection, the workers will use these machines in their work.

4. Physicists have a great many of very important problems. They have to place the atom completely at the service of man.

1. Из-за людей Солнца  имеют огромные поставки энергии.  Мы должны построить специальные  солнечные станции, чтобы преобразовать  солнечную энергию в электрическую.

2. У него было много  работы. Он должен был упорно  трудиться, чтобы улучшить его  проект.

3. Поскольку у этих машин  будет устройство, которое необходимо  для автоматических измерений  и осмотра, рабочие будут использовать  эти машины в своей работе.

4. У физиков есть очень  многие очень важные проблемы. Они должны поместить атом  полностью в обслуживании человека.

12. Переведите предложения на русский язык, обращая внимание на различные способы выражения долженствования:

1. In scientific work we must measure in units of the metric system.

2. One should turn off the gas when one leaves home.

3. This part is very complex and the worker has to use special tools to cut it.

4. We ought to say that the discovery of atomic energy is as important as the discovery of fire.

5. We should be prepared for scientific study of life on other planets.

6. Atoms must serve mankind.

7. The lecture is to begin at 6 o’clock. We ought to come in time.

8. You were to replace the tool by another one, why didn’t you do it?

         9. The engineer will have to improve the accuracy of this machine tool.

        10. He had to work hard before he was able to submit his paper to scientific journal.

        11. The use of new machinery should increase the output of coal by per cent per month.

13. Переведите слова в  скобках, пользуясь списком слов, данных ниже:

1. These machine tools can produce (детали) with very high (точностью).

2. This lathe performs (точение) and (нарезку резьбы).

3. The machine tool which is to perform turning is called the (токарный станок).

4. The new workshop houses a new (гибкий) module.

5. The flexible production line consists of a programmable machine tool, a robot, which (манипулирует) the parts automatically, and an electronic control system.

6. The module is able to switch from one product to another which has а (подобную) structure but (другое) outline.

7. А (многоцелевой) lathe-robot can put questions to the operator.

turning; parts; lathe; flexible; handles; similar; accuracy; multipurpose; threading; different

14. Переведите  предложения, обращая особое внимание  на значения слова one:

1. The idea of automation is one of the most important ideas for modem industry.

2. He knew that no one could help him.

3. Our old laboratory equipment was much worse than the new one.

4. Due to radioactive elements one can measure the thickness of various materials.

5. One should always inspect the machine tool before he turns it on.

6. One cannot read such technical papers without a dictionary.

7. The new power stations are much more powerful than the old ones. 
8.  One must know that these rays produce a harmful effect on man.

9.   One should always be careful when one operates this machine tool.

10. One can easily regulate the speed of this machine.

1. Идея автоматизации - одна из самых важных идей  для промышленности модема.

2. Он знал, что никто  не мог помочь ему.

3. Наше старое лабораторное  оборудование было намного хуже, чем новое.

4. Из-за радиоактивных  элементов можно измерить толщину  различных материалов.

Информация о работе Контрольная работа по "Английскому языку"