Суверен Узбекистоннинг карз сиёсати

Автор работы: Пользователь скрыл имя, 27 Января 2013 в 13:28, реферат

Описание работы

Суверен Узбекистоннинг карз сиёсати мустакилликнинг даслабки йилларидан бошлаб ташки ва ички сиёсатни хисобга олган холда шаклланиши билан бирга, узининг анчайин мусаффо ва эхтиёткорона юритилиши билан МДХнинг бошка давлатлари карз сиёсатидан тубдан фарк килади. Ташки ва ички узлаштиришга бундай ёндошиш натижаси уларок, шуни айтиш мумкинки, купгина хорижий экспертларнинг бахоларига кура, Узбекистан хозирда паст даражадаги мажбуриятга эга ривожланаетган мамлакатлар категориясига киради, давлат карзга хизмат курсатиш жараени эса давлат ва махаллии бюджетларга сезиларли огирлик билан таъсир этмаслиги намоён булмокда.

Файлы: 1 файл

Суверен Узбекистоннинг карз сиёсати .doc

— 511.00 Кб (Скачать файл)

Исталган  иктисодий категория хар доим тушунча сифатида хам катнашади. Бирок бу хар доим хам молиявий таълимотда тушунча иктисодий кетегория булиб хисобланади дегани эмас. Бу холатга, хам хориж мутахассислари, хам миллий олимларимиз алохида эътибор каратишади. Иктисодий билимларнинг бу услубий жихатини бугунги кунда кура билиш айникса мухимдир, акс холда иктисодий адабиётларда кенг таркалган мода (деярли барча иктисодий тушунча, мохиятига

1 Россия ва бощка мамлакатлар ташки карзи асосий курсаткичларининг характеристикаси. Сарииянц А. Аудитор. 2000.35-44 бет.

 

кура тугридан - тугри иктисодий категорияга тенглаштирилади)ни енгиб утиш амримахол. Шунинг билан бирга, шуни эсда тутиш лозимки, тушунча бу мантикий расмийлаштирилган хулосадир, у узида объектлар, жараёнларга хос булган вокеиликларни гох, умумии гох, якка тарзда акс эттиради ва объект, жараёнлар хар бир вокеликнинг сезиларли булмаган хусусиятларини хам мавхумлаштириш натижаси хисобланади. Тушунчадан фаркли уларок, иктисодий категория у ёки бу ишлаб чикариш муносабатларининг мавжудлиги туфайлигина ишлатилиши мумкин.

Нима учун иктисодий тушунча ва иктисодий категорияни аник фарклай билиш лозим? Гап шундаки иктисодий категориялар уртасидаги баркарор ва доимий алокалар маълум ишлаб чикариш муносабатлари асосида юзага келадиган ва уларни ривожланишини тартиблаштирувчи иктисодий конундан бошка нарса эмасдир. Тушунча эса улар орасида канчалик якин алока булмасин иктисодий конунни ташкил этмайди.

Иктисодий категорияларни иктисодий тушунчалардан белгиларига  кура фарклашда, биз ушбу иктисодий формациянинг икгисодий конунларини тугри методологик тадкик килиш ва очиш учун унинг илк кадам куйган буламиз ва уз -узидан иктисодий “Қонунчалар"ни юзага келишини олдини олган булиб хисобланамиз.

Квазикатегориялар одатда тадкикот шароитида бир томонлилик устунлик килганда тугилади (юзага келади), ёки каерда ушбу тушунчани иктисодий аниклаш имконини берувчи кандайдир бир (биринчи карашда жудаям мухим) белгини топишга харакат килинганда пайдо булади. Мохиятига кура бундай узига хос бир "томонламалик" узида кийин куп киррали иктисодий хаётни асосланмаган тарзда англаб олишга булган харакатни акс эттиради. Умумий дунёкараш эса ушбу тушунчанинг ички бирлик нуктаи назаридан молия - кредит тизимига канчалик «сингиб кетиши»ни аниклашни тахмин килади. Агар бундай муносабатларни аниклаш амалга оширилмаса фанда номувофик карорларни кабул килиш холати юзага келади.

Бундай турдаги  карорларни кабул килиш бизнинг фикримизча гайриконуний эканлигини хисобга олиб,  «карз» тушунчасига тухтай коламиз. Чунки айнан

 

«карз»га нисбатан уни иктисодий категория сифатида курсатишга булган харакатлар куплаб кузатилади, аслида эса у иктисодий категория булиб хисобланмайди. «Карз» тушунчаси реал хаётда нафакат иктисодий, балки ижтимоий холат ва жараёнларни ифодалаш учун хам ишлатилади. Ундан ташкари унинг тарихий узаклари фалсафа фани тизимига бориб тақалади. Бу тушунча илмий билимларнинг бошка сохаларига «сафарбар» килинишидан олдин у ерда тугилди ва маънога эга булди. Бизнинг фикримизча бу ахамиятли жихатни эътибордан колдириш мумкин эмас. Акс холда жамият тугрисидаги илмий билимлар методологик курилиш тамойилини эсдан чикарган буламиз: гносеологик келиб чикиши ижтимоий билимлар (шу жумладан иктисодий назария билан хам) билан чамбарчас богликлик касб этмаган исталган тушунчани бошка сохага кучириш факатгина унинг суз маъносини колишини англатади. Бу уша сохаларда материяни ташкил этиш даражасининг ижтимоий сифати юкори эканлигини англатади. Шунинг учун уни тарихий жараён ва вокеиликлар билан ухшашликларини куриб чикиш бизни берк кучага киритиб қуйиши мумкин. Айтиш жоизки, карз ёки узлаштириш муаммосини кисман ёки тулик, хал этиш иктисодий-назарий билимлар доирасида купгина англашмовчиликларга олиб келиши, ё булмаса, ёки "кредит", "узлаштиришлар" ва бошка бир катор тушунчалар каторига, ёки иктисодий дастаклар тизимига киритилиши мумкин: карздорлик, заём воситалар, дебиторлар, кредиторлар ва хоказо. Бу иктисодий дастаклар эса алохида узининг иктисодий мазмун мохиятига эгадирлар.

Карз катори бошка барча умумий илмий тушунчаларни иктисодий категориялар каторига киритиш узига хос икки маъноли, тушунча тугрисидаги концепцияга мувофик амалга оширилади. Гап шундаки, умумий тушунчалар молиявий билимларда иктисодий мазмун касб этиш мохиятига эга эмиш, худи шу сабабга кура уларни унинг категориялари сифатида талкин килиш мумкиндир. Куйида мисол тарикасида бир мулохаза келтириб утамиз. Карз «кайтарилмас» нарса, ва худди шунда уни табиатини ривожлантирувчи мухим омиллар урни кузатилади. Чунки карз инсонларнинг моддий ва ижтимоий хаёти билан чамбарчас боглик, у мухдм ижтимоий ахдмият касб зтади. Карз уз мохдятига кура тарихий вокеиликдир ва  шунинг учун уни хам ижтимоий хдм  иктисодий  категория

сифатида  тан олиш мумкин. Кдрз ижтимоий категория  сифатида жамиятнинг иктисодий ва ижтимоий ривожлантирувчи омил ва тадбир ролида келгадагина катнашади. Бирок, агар карзни иктисодий категория сифатида тан оладиган булсак, худди шундай тарзда кредитни хам тан олмок, лозим, чунки карз ва кредит ажралмас тушунчалардир.

Категория тушунчасининг  узи бир канча фанларда узгача маъноларга эга. Фалсафада категория бу тадкикот объектининг энг керакли хусусиятларини акс эттирувчи умумий фундаментал тушунчадир; иктисодда эса категория узида у ёки бу ишлаб чикариш муносабатларининг мохиятини намоён этади. Фалсафада материя, вакт, бушлик, ва хрказолар бу фалсафа категорияларидир; иктисодда эса тушунчадан булак нарса эмас. Лекин иктисодда хам «кайтариш»., «муддатлилик», «харакат», каби тушунчаларнинг мавжудлиги баъзида тушунчанинг ва категорияларнинг аралашиб кетишига олиб келиши мумкин. Ва мохиятига кура хеч кандай ишлаб чикариш муносабатини акс этгирмайдиган «категория» юзага келади (мисол учун кайтариш).

Тушунча ва категорияларнинг аралашиб кетиши яна баъзида умумий тушунчаларга диккдт эътиборнинг юкрри булиши ва ушбу тушунчаларга асосланувчи ва кдсман унинг ичида булган конкрег ик,тисодий шаклларга етарли эътибор берилмаслиги билан хам тушунтирилади.

Кимдир бир  вакд-нинг узида хдм кредитор хам заемчи булиб хисобланади, кимдир эса соф карздор сифатида иштирок этади. Бирок, жахоннинг барча мамлакатларида карзга асосланган иктисодий тизим хукумронлик сурмокда. Шунинг билан бирга миллий хужаликларнинг ташки окимга богликлиги уларнинг "алохидалиги" сезиларли даражада сакланиб килинганлигига карамасдан, молиявий бозорнинг либераллашуви ва глобаллашуви давомида ошиб бориши аникдир. ХВФнинг маълумотларига кура 70 йиллар урталаридан бошлаб 160 та валюта ва 60 та банк инкирози юз берди, бошкача айтганда, бир йилга 7 - 8 та инкироз тугри келган. Доимий равишда жахоннинг купгина мамлакатлари карзларининг ошиши кузатилмокда, факатгина 10 фоиз давлатлар карз огирлигига маxсум эмаслар.

1 «Глобальный мир» олимлар клубининг семинар материаллари. 2001, махсус сон, 225 бет.

     Замонавий   иктисодчиларнинг   карзга   оид   ишларида   давлат   узлаштириш муаммосини хал этишга 3 та асосий ендошув келтирилган. Биринчи ёндашув тарафдорларининг фикрига кура, монетаризмни исталган давлатларда уларнинг сиёсий  курилмаларидан  ва  давлат тизимидан катъий  назар куллаш  мумкин.

Иккинчи ёндашув  вакиллари эса монетеризм факаттина  ёпик, иктисодиетга эга мамлакатлар учун хос деб хисоблашади. Учинчи усул тарафлорлари эса монетаризмни бозор иктисодиётига утиш боскичидаги баъзи давлатлар учун умуман тугри келмаслигини     таъкидлашади. Иккинчи нуктаи назар тарафдорларининг фикрича, Фридменнинг, "пулга булган талаб биринчи навбатда таклифга мос тушиши керак",- деган гояси ноуриндир. Мисол учун, И.Березин (Россия ижтимоий тадкдкртлар институти аналитик дастур рах,бари) эса уларнинг сабабчиси булиб Россияда мавжуд инфляциянинг, пул массаси усишига каттик богликлиги   хисобланишини   ва  уларнинг   эркин   ракобат  тизимидаги  урнини мустахкамлигини   сезиларли   даражада   эканлигини,   бу   эса   давлатта   унинг шаклланиш механизмига кдтгик, аралашмаслик имконини беришини таъкидлади.

1.2 Давлат карзининг давлат бюджети билан богликлигининг узига хос хусусиятлари.

Давлат карзи тушунчасинининг ахамиятини тулик англаб етиш учун давлат фискал сиёсатининг мохияти ва мазмунини чукур куриб чикиш лозим. Фискал сиёсат тушунчаси таркибига давлат итисодий секторида кабул килинадиган харажатлар, соликлар ёки заёмлар тутрисидаги тамойил, ендошув ва карорларни киритиш мумкин.

Маълумки, фискал сиёсатнинг асосий ажралмас элементи булиб Давлат бюджети катнашади. Давлат бюджети узида давлат даромадлари йигими ва олинган воситаларни барча турдаги давлат харажатларини коплашга сарфлашнинг йигма режасини акс эттиради. Давлат бюджети ёрдамида иктисодий жараёнларни молиявий тартиблаштириш амалга оширилади, яъни у ёки бу мамлакатнинг молиявий сиёсати шаклланади. Унинг таркиби ва йуналишига караб исталган давлат иктисодий сиёсатининг мазмун-мохиятини англаб олиш мумкин. Агар хукумат харажатлари унинг даромадларига тенг булса, бюджет баланслашган

дейилади. Жорий  йилда хукумат харажатларининг  даромадларидан ошган кисми бюджет такчиллигини ташкил этади. Мисол учун, 1994 йили АКШ федерал хукумати 1461 млрд доллар харажат килган эди, унинг даромадлари эса 1258 млрд доллар эди холос. Бу уз навбатида 203 млрд доллар микдорида бюджет такчиллигининг мавжуд булишига имкон яратди.1 Шундай килиб, 1994 йил охирига келиб АКШ давлат карзининг микдори деярли 4,6 трлн. долларга етиб колди.

Демак, давлат бюджети такчиллигининг барча йилларда тупланган суммаси мамлакатнинг давлат карзини ташкил этар экан. Бюджет такчиллигининг мавжудлига давлат карзининг юзага келишига сабаб булувчи энг асосий омиллардан бири хисобланади. Шундан келиб чикиб Давлат карзига куйидагича таъриф беришимиз мумкин: Давлат карзи - бу мамлакатнинг тарихи давомида барча такчилликлари ва бюджет барча бугинлари ижобий сальдосининг умумий суммасидир.

Давлат карзининг  табиатини аниклашда Давлат карзи ва бюджет дефицита уртасидаги богликликни куриб чикиш лозим булади. Жахон мамлакатлари амалиетидан келиб чикиб айтиш жоизки, давлат бюджети такчиллигининг ЯММга нисбатан 5% микдори нормал хисобланади, яъни агар у 5%дан ошмаса давлат учун катта хавф тугдирмайди.

Бунда бюджет такчиллигини бартараф этишнинг анча кенг таркалган усулларини ажратиб курсатиш мухимдир.

Жахон амалиёти давлат бюджет такчиллигини бартараф этишнинг 4 та асосий /сулини билади:

  • бюджет харажатларини кискартириш;
  • кушимча даромад манбаларини топиш;
  • давлат харажатларини молиялаштириш учун ишлатиладиган таъминланмаган улларни чикариш (эмиссия);
  • ахолидан,   банклардан,   хужалик   ташкилотлари,   хориж   давлатлари   ва ташкилотларидан пул карз олиш.

1 Монитаризм: Быть или не быть? «Гамлетовский вопрос Российской экономики» К.Ю. Соколов 43-446.

 

Бирок бюджет такчиллиги ва давлат карзи ягона  тушунчага эга дейиш нотугри  булган булар эди. Уларнинг хар бири уз табиатига кура узаро чамбарчас богланган булса хам, мустакил харакат доирасига эгадирлар. Ушбу богликликни аниклаш учун уларнинг богликлик жойларини билиш, шунингдек такчиллик харакати ва давлат карзи уртасидаги умумий богликлар сабабларини куриб чикиш лозим булади.

Бошкача айтганда, такчиллик бу факатгина Давлат карзини шаклланишига имкон яратувчи омил холос.

Шундай килиб  хар йили бюджет такчиллиги хосил  булади ва йигилиб давлат карзини ташкил этади. Давлат карзи эса уз табиатига кура ички ва ташки Давлат карзига булинади (1 - чизмага каралсин).

Давлатнинг  давлат кимматли когозларининг эгалари, миллим молиявий ташкилотлар, фирмалар ва фукаролар олдидаги мажбуриятлари давлат ички карзи хисобланади. Ахоли узига-узи бериши лозим булган ички карздан давлатнинг бошка давлат фукаролари ёки ташкилотлари олдидаги ташки карзини фарклай билиш лозим.

Ташки карз - давлатнинг исталган алохида вактдаги ташки узлаштиришлари суммасидир, у узида мамлакат резидентларининг норезидентлар олдидаги таксимланган ва туланмаган шартнома мажбуриятларини, шунингдек асосий туловни (капитал)  фоизи  билан  ёки  фоизсиз,  ёхуд  фондларни  асосий  суммани  тулаб  ёки гуламасдан    берилишини    акс    эттиради.    Ушбу    мажбуриятлар    бу   мамлакатнинг ворезидентларига нисбатан хориж валютасида, товар ёки хизматларда копланади. "Давлат карзи" категориясининг иктисодий мохиятини янада яхши тушунмок учун бюджет шаклланишига булган турли ёндашувлар мажмуаси борлигини хисобга олмок даркор.

30 - йиллар инкирозига кадар хар йили АКШ баланслашган бюджети давлат молиявий сиёсатининг зарурий максади хисобланган. Бирок ушбу саволни урганиш давомида олиб 5орилган тадкикотлар шуни яккол курсатадики, баланслашган бюджет билан фискал сиёсатдан антициклик стабиллаштирувчи восита сифатида фаол фойдаланиш бир-бирига зид тушунчалардир.

Ундан ташкари хар  йили баланслашган бюджетнинг цикли  тебраниш хавфини янада ошириши ва ёмон иктисодий окибатларга олиб келиши мумкин. (2-чизмага каралсин)

ЯИМ1            ЯИМ2 ЯИМ3                                                                 Чизма - 2. Давлат харажатлари ва солик, тушумларининг ЯИМ билан богликлик даражаси

Фараз килайлик, иктисодиёт узок чузилган ишсизлик ва ахоли даромадларининг тушиб кетишига дуч келди. 2-чизмадан куриниб турибдики, бундай холларда давлатнинг соликли тушумлари автоматик равишда камайиб кетади. Баланслашган бюджетни кабул килиш учун хукумат ё солик ставкаларини кутариши, ёки давлат харажатларини кискартириши ёхуд иккаласини хам бир вактда килмоги лозим.

Бу барча  тадбирлар "чегаравий" ва "ушлаб  турувчи" характер касб этади; уларнинг хар бири вазиятни янада ёмонлаштиради, баъзида эса умумий талабни мутлако рагбатлантирмайди. Худди пгу тарзда баланслашган бюджет инфляциянинг усишига олиб келади. 2-чизмага яна карайдиган булсак, инфляция жараёнида номинал даромадларнинг усиши билан, солик йигимлариниг автоматик равишда ошиши кузатилади. Бундай холатда ортикча бюджет сарфларини олдини олиш учун, хукумат, ёки солик ставкаларини кутариши, ё булмаса давлат харажатларини кискартириши, ёхуд унисини хам бунисини хам килмоги керак булади. Лекин бу тадбирларнинг барчаси иктисодиётга булган инфляцион босимнинг янада ошишига олиб келади холос. Шунта карамасдан жахоннинг купгина мамлакатларида йиллик бюджет баланслашганлиги мажбурийлигини назарда тутувчи узгартиришларни конституцияга киритиш тугрисидаги таклифлар уз тарафдорларини топмокда. Бюджетнинг даврий баланслашганлик гояси узида хукуматнинг антициклик сиёсатни олиб боришини ва бир вактнинг узида бюджетнинг баланслашганлигини таъминлашини назарда тутади. Бундай холда, бюджет хар йили баланслашмаслиги керак - хисобот даври сифатида эса 12 ой

Информация о работе Суверен Узбекистоннинг карз сиёсати