Суверен Узбекистоннинг карз сиёсати

Автор работы: Пользователь скрыл имя, 27 Января 2013 в 13:28, реферат

Описание работы

Суверен Узбекистоннинг карз сиёсати мустакилликнинг даслабки йилларидан бошлаб ташки ва ички сиёсатни хисобга олган холда шаклланиши билан бирга, узининг анчайин мусаффо ва эхтиёткорона юритилиши билан МДХнинг бошка давлатлари карз сиёсатидан тубдан фарк килади. Ташки ва ички узлаштиришга бундай ёндошиш натижаси уларок, шуни айтиш мумкинки, купгина хорижий экспертларнинг бахоларига кура, Узбекистан хозирда паст даражадаги мажбуриятга эга ривожланаетган мамлакатлар категориясига киради, давлат карзга хизмат курсатиш жараени эса давлат ва махаллии бюджетларга сезиларли огирлик билан таъсир этмаслиги намоён булмокда.

Файлы: 1 файл

Суверен Узбекистоннинг карз сиёсати .doc

— 511.00 Кб (Скачать файл)

Шунга боглик, холда ички ва ташки узлаштиришни бошкариш сиёсатининг мумкин булган максадларини аниклаштириб олиш ва уни баен этиш катта кизикиш уйготади. Бирок, ушбу сохада умумий таклифларни беришга харакат килиш тугри булмаслиги мумкин, чунки хар бир давлатдаги жараён узига хос «мухим» холатдир.

Шунинг билан  бирга таъкидлаш жоизки, давлатнинг узлаштиришдаги эхтиёжларини кондириш каби асосий вазифадан ташкдри бошка бир катор вазифа ва у билан боглик, йуналишлар, давлатдан - давлатга узгариб бориши хамда хаттоки уша давлатнинг узида муддати узгарган холда юзага келиши мумкин.

 

2.2 Давлат карзларини гурухлаш оркали институционал бошкарилишини ташкил этиш вазифаларини таснифлаш тартиби.

Юкорида таъкидлаб  утилган омиллар асосида давлат карзининг бошкариш сиёсати вазифаларини таснифлаш осон булмасада, давлат

карзини бошкарувчи органлар томонидан аникланган турли  вазифаларни куйидаги тарзда гурухлаш мумкин.

Институционал нуктаи назардан, давлат карзини исталган бошкарувчисининг асосий вазифаси давлатнинг ички ва ташки узлаштиришдаги эхтиежларини кондиришдан иборатдир. Давлат карзини бошкариш билан беъвосита боглик булган бошка вазифалар:

  1. Давлатнинг    молиявий    бозорлардаги    урни    узлуксизлигини 
    таъминлаш;
  2. Ички  ва  ташки узлаштиришлар  харажатларини  минималлаштириш;

3. харакатдаги бошкарув тизимини, харажатлар ва хатарлар нуктаи 
назаридан   кабул   килинган   мажбуриятлар   билан   таъминлаш.   Улар 
куйидагилар хисобига амалга оширилиши мумкин:

а) мажбуриятлар   таркибини   давлат    активлари    структурасига 
мувофиклигини таъминлаш оркали;

б) давлат    карз    инструменларининг    фойдаланиш    доирасини 
камайтириш ва уларнинг таркалиш масштабларини жадаллаштириш;

в) янги карз мажбуриятларини чикариш буйича операцияларнинг 
самарали бошкарувини таъминлаш;

г) давлат  кимматли  когозлари  иккиламчи   бозорининг  самарали 
шаклланишини таъминлаш;

д) Давлат    карзини     коплаш    муддатларининг    баланслашган 
структурасига эришиш кабилардан иборат.

Давлат карзини бошкарувчисининг давлат сиёсатининг бошка сохаларини саклаш учун хисобга олиши зарур булиши мумкин булган кушимча вазифаларига куйидагилар киради:

- молиявий бозорни яхширок шаклланишига таъсир курсатиш;

- уй хужаликлари омонатни умуман, ва хусусан узок муддатли 
турларини шакллантиришлари учун рагбатлантиришлар бериш;

- карзни кайта молиялаштириш буйича тулов ва операциялар коплаш

муддатини минималлаштириш,

     Карздорлик микдори канчалик катта булса, у шунчалик тез ошиб боради ва бу муаммога купрок эътибор курсатиш лозим булади. Карзни бошкарувчи карзни коплаш муддатларининг баланслашган таркибига эришишга харакат килади. Бунда у барча чикарилган карз мажбуриятлари уртача тулаш муддатини, коплаш муддати янада узунрок булган мажбуриятларни чикариш йули билан узайтиради. Маълум холларда муддатлари умуман нотекис булган коплаш муддатларини маддатларга булган холда "силликлаш", маълум вакт даври давомида турли хил коплаш муддатларидан окилона фойдаланишни талаб килиши мумкин. (7-чизмага каралсин)

Коплаш муддатларининг баланслашган таркиби, айникса агар карз микдори сезиларли булса, бозорда йулга куйилган шарт-шароитларни саклаш ёки давлат карз мажбуриятларининт бозор операцияларига таъсирини минималлаштириш каби вазифаларни хал этишда фойдали булиши мумкин. Коплаш муддатларининг баланслашган таркиби пул кредит ва солик-бюджет сиёсати нуктаи-назаридан хам, шунингдек давлат накд воситаларини бошкариш нуктаи назаридан хам фойдали булиши мумкин. Давлатнинг накд воситаларига давлат карзига хизмат курсатиш ва уни кайта молиялаштириш билан боглик иктисодиётдаги накд пул воситалари киради.

Агар хукумат  молиявий бозор еки умуман молия  тизимини шакллантиришни ва уни самарадорлигини оширишни ихтисослаштиришга йуналтирилган йирик ислохотлар дастурини амалга ошириш жараёнини бошлаган булса, айтиш жоизки, давлат карзини бошкарувчиси исталган бундай турдаги дастурларни амалга оширишда мухим ва умуман етакчи ролни уинаши мумкин. Хакикатан хам, давлат кимматли когозлари бирламчи ва иккиламчи бозорини шакллантиришни ихтисослаштиришга йуналтирилган чора тадбирлар, янги давлат карз инструментларини киритилиши амалга оширилаётган молиявий ислохотларнинг мухим таркибий кисми булиб колиши мумкин.

 

 

       Агар махаллий облигациялар камайтирилган ва самарали фаолият юритувчи бозорини ривожлантириш, худудий молиявий сиёсатнинг мухим вазифаси булиб хисобланса, унда айнан давлат карзини бошкарувчиси давлат кимматли когозлар баркарор миллий бозорини ривожлантириш учун тадбирларни амалга оширган холда, ушбу йуналищда биринчи кадамни куйиши лозим булади. Шундай тарзда ахолини узок муддат муомалада булувчи карз инструментларидан фойдаланишнинг узига хос кулайликлари билан таништира бошлаш мумкин. Бу тадбир хам махаллий бюджет такчиллигини камайтириш максадида, хам худудлараро ва худудий масштабдаги инвестицион лойихаларни молиялаштириш учун амалга оширилиши мумкин.

Давлат карзини  бошкаришнинг институционал таъминотини  яна бир мухим йуналиши булиб уй хужаликлари томонидан омонатларни шакллантирилишини рагбатлантириш хисобланади. Бунда асосий эътибор, айникса, давлат кимматли когозлар бозорининг потенциал инвесторлари доирасини кенгайтиришни хамда мавжуд инфляция даражасини ушлаб туриш имконини берувчи омонатларнинг узок муддатли шаклларини ташкил этишга каратилади. Баъзи холларда юкоридаги вазифалар пул кредит сиёсатининг амалга оширилиши билан тугридан-тугри боглик булади. Бунда монетар база (пул массасини) усиш суръатларини, миллий нобанк муассасалар ва индивидуал инвесторларга муомала муддати янада узун булган давлат кимматли когозларини сотиш йули билан ушлаб туриш мумкин булади.

Давлат карзини муваффакиятли  бошкариш юкорида таъкидланган усулларнинг турли комбинацияларда ва турли гоялар асосида барчасидан ёки биттасидан чегараланган холда фойдаланишга асосланиши мумкин.

Хусусан,   бундай   ёндашувлардан   турли   мамлакатларда   ёки   бир мамлакатнинг     узида     факат     бошка-бошка     муддатларда     карз мажбуриятлари янги эмиссиясини жойлаштиришда фойдаланиш мумкин. Давлат    карзини    самарали    бошкариш    тизими    институционал

таъминотининг яна бир мухим шартларидан  бири булиб давлат кимматли

 

 

когозларининг кенгайтирилган, ликвидли ва яхши шаклланган иккиламчи бозорлари катнашади.

Самарали  иккиламчи бозорлар, биринчидан, давлат карзини бошкариш вазифасини енгиллаштириш мумкин. Бунда иккиламчи бозорлар янги кимматли когозлар эмиссияси таркалиш шартларининг, чикарилган когозлар нархининг ошиши (керакли эмиссия хажмини таркатилмаслик хавфи) ва карз мажбуриятларини жойлаштиришнинг энг яхши натижаларига эришиш эхтимолини камайтирувчи жуда хам паст нархларнинг урнатилиши уртасидаги мумкин булган оптимал вариантларини белгилаб беради.

Иккинчидан, яхши шакклланган давлат кимматли когозлар иккиламчи бозорининг мавжудлигини давлатнинг ушбу бозорга тухтовсиз киришининг хамда, айникса, бозорда салмокли капиталга эта халкаро инвесторларни жалб килиниши кузатилса, давлатнинг якин йиллар ичида молиявий таъмланганлигининг самарали кафолати сифатида караш мумкин,

Учинчидан, давлат кимматли когозлар иккиламчи бозори очик бозорда интервенцияни амалга оширишга имкон яратиши мумкин. Бу интервенция максади давлат карз мажбуриятлари билан буладиган операцияларнинг бозорга, хам уларни янги эмиссиясини жойлаштиришда, хам карзни коплаш боскичидаги таъсирини минимаплаштиришга каратилган. Бу шунингдек бошка максадларни узида ифода этувчи карз мажбуриятлари эмиссияси холида хам уринлидир. Бундай максадларга фоиз ставкаси тебранишини ёки банк ликвидлигига фоиз ставкаси узгариш таъсирини камайтириш кабиларни курсатиш мумкин.

Ва нихоят, туртинчидан давлат эффектов облигация  бозори-кооператив облигациялар бозори ва своп бозорининг ривожланишига имкон тугдириши мумкин. Бунда облигациялар бозори кооператив облигациялар ва своплар буйича нархларни урнатилиши учун узига хос мулжал вазифасини утаб беради.

 

 

       Давлат мажбуриятлари ёки активларини бошкаришнинг янада мукамаллашган услуби узида давлат карзини бошкарувчисини ишини ташкил этиш ва таъминлаш харажатларини минималлаштиришни, хусусан давлат карзини бошкарувчиси ва унинг аппарати ходимлари иш хакини минималлаштирилишини хам хисобга олиши зарур. Лекин охирги йилларда дунёнинг баъзи мамлакатларда амалга оширилгани сингари давлат карзини бошкариш буиича мавжуд булган хизмат органларини алохида давлат муассасаларига айлантириш, харажатларни янада аник хисобга олинишига ва фаолият натижаларини самарали бахолашга имкон яратиши мумкин. Бунинг яккол исботи булиб хукуматнинг мажбуриятларни бошкариш буиича профессионал малакага эга юкори малакали хизматчилар фаол ракобати учун узига катта кулайликлар яратишига интилишида хам куриш мумкин.

Давлат хизматчиларининг иш хаклари микдори ва иш шароитлари хар доим хусусий фаолият вакиллариникидан фарк килиши билан ажралиб туради. Юкорида келтирилган муаммоларни барчасини муваффакиятли хал этиш давлат карзи структурасини акгивлар таркибида, давлатнинг соф бойлиги микдорини валюта курслари ва фоиз ставкаларининг салбий узгаришлари таъсиридан химоя кила оладиган таркибга келтириш имконини беради.

Аппаратни молиялаштириш  харакатларидан ташкари яна бир мухим жихатга эътибор каратмок лозим. У хам булса, давлат карз бошкарувчисининг молиявий ташкилотларга, давлат карзига хизмат курсатишда ёрдам бергани ва давлат карз мажбуриятларини инвесторлар орасида жойлаштириш ва сотиш буйича агент сифатида катнашгани учун устама ва йигимларни тулашидир. Куп холларда бу микдор хам салмокли куринишда булиши билан ажралиб туради.

 

 

 

2.3. Давлат кдрзларини тартибга келтиришга хизмат кдпувчи

харажатлар, уларга таъсир этувчи омиллар.

Охирги йиллар амалиётининг курсатишича, давлат карзини бошкарувчисининг молиявий агентларга тулайдиган воситачилик туловлари муаммосини, бошкарувчи, таркалишнинг банк ва почта тармокларисиз таркаладиган, ёки устама туловларини талаб килмайдиган йуналишларда карз мажбуриятларини сотиш услубини ишлаб чикдиш хисобига кисман кискартиришга эришмокда. Мисол учун, аукцион одатда тижорат устамалари туланишини талаб килмайди, баъзи давлатларда эса банклар ва брокерлик идоралари давлат карзини бошкарувчисидан йигим ва уз мижозлари танловли аризаларини тулдириш учун устамалар олиши хам кузатилади.

Давлат карзига хизмат курсатиш харажатларига келсак, охирги пайтда давлат карзини бошкарувчиси, кимматли кргозларнинг электрон шаклдаги олди - сотди операцияларини амалга ошириш учун самарали компьютерлашган марказий депозит тизимларини муомалага киритишдан купрок, фойда олмокдалар.

Давлатнинг хакконий ва молиявий бозордаги самарали ракобатчи номи ортидан харакат килишга интилгани холида, давлат карзини бошкарувчиси давлатнинг исталган бозорга имтиёзли киришини хисобга олиб, ушбу бозорнинг бошка иштирокчилари амал киладиган мавжуд исталган узлаштириш коида ва амалиётидан воз кечишни ихтиёр килиши мумкин. Давлат кдмматли когозларига воситаларни инвестициялаш тугрисидаги мажбурий талабларни кулланиши ёки истеъмолчи бошка карз инструментларига караганда мухим солик, имтиёзларини берувчи карз инструментларини чикариш бундай амалиётнинг ва бундай коидаларнинг яккол мисоли булиши мумкин. Юкори ракобатбардор бозор мухитининг мавжудлиги холида давлат карзини бошкарувчиси давлатни молиявий бозордаги биринчи даражали заёмчи обрусини мустаккамлаш учун кейинги кадамни куйишни ихтиёр этиши мумкин ва бунинг учун унинг карз инструментлари фаол маркетингини хамда

 

синалган етакчи халкаро операциялар инвестицион портфеллари бошкарувчилари эхтиёжларини кондириш максадида давлат кимматли кргозлар самарали иккиламчи бозорини ривожлантиришга харакат килади.

Узлаштириш  харажатларини кискартириш хар доим купгина мамлакатларда бир канча йиллар давомида давлат карзини бошкариш сохасидаги мухим вазифа булиб колмокда. Ташки карз муаммосини тадкик, этувчи олимлар муаммони Давлат карзини бошкаришнинг институционал жихатлари билан турли даражадаги боглик, учта жихатини курсатиб утишмокда. Замонавий шароитда энг мухим хисобланган жихатлардан бири булиб бошкарувчининг карз мажбуриятлари чикариш шартларининг энг макбулларига интилиши хисобланади.

Иккинчи жихат давлат карзи умумий кийматини тугри аникланиши билан боглик, Чикарилган карз мажбуриятлари буйича фоиз туловлари икдтисодиётда ортикча ликвидлилик келтириб чикарилаётган давлатларда, бунга одатда урта ёки узок, муддатли карз инструментларини миллий икдтисодиётнинг нобанк секторига сотиш оркали эришилади, айтиш жоизки бунга янги давлат карз мажбуриятларини чикариш (шунингдек, такчилликни ортикча массалаштириш) оркали хам эришиш мумкиндир. Амалиётда кенг таркалган яна бир услуб, марказий банкнинг давлат кимматли когозлар портфелидан фойдаланишидир. Бунда у давлат карз мажбуриятларини узининг пул - кредит сиёсатини инструменти сифатида фойдаланган холда, очик бозорда сотади ёки сотиб олади.

Бошка омил булиб мамлакат расмий валюта захираларини мустахкамлашнинг зарурлиги ёки такчилликнинг тулов баланси жорий операциялари хисоб - китоби буйича кайта молиялаштиришга интилиши хисобланиши мумкин. Бундай хисобланиш муайян холда давлат кдрзини бошкарувчисига воситаларни тегишли чет эл валютасида жалб этишига олиб келади, бу одатда давлатнинг карз мажбуриятларини хориж молиявий бозорларида чикарилиши оркали амалга ошади. Нихоят, мамлакатнинг узлаштиришларга булган талабини аникловчи охирги омил

 

 

булиб миллий институционал инвесторлар алохида функционал эхтиёжларини кондириш вазифаси хисобланиши мумкин. Яккол мисол булиб сурурта компаниялари ва пенсия фондлари хизмат килиши мумкин, улар уз инвестицион портфелларини нормативларга мувофик, факат ишни эхтиёткорлик билан куриб чиккан холда тузишга мажбур буладилар. Худди шундай тижорат банклари хам, улар марказий банк захира талабларига риоя этишга мажбурдирлар.

Шундай килиб давлатнинг узлаштиришлардаги эхтиёжларини аниклашга келсак, хулоса килиб шуни айтиш мумкинки давлатлар уртасида ёки бир мамлакатнинг узида факат турли холатлар уртасида жиддий фарклар булиши мумкин. Бирок, давлат карзини бошкарувчиси, исталган холда кам, узининг асосий вазифасини, яъни узлаштиришларга булган эхтиёжларни кондирилишини бажаришга интилиши шарт. Бу холат хаттоки мамлакатда бошка жараёнларга эътибор камайиши холида хам бажарилиши мумкин.

Информация о работе Суверен Узбекистоннинг карз сиёсати