Суверен Узбекистоннинг карз сиёсати

Автор работы: Пользователь скрыл имя, 27 Января 2013 в 13:28, реферат

Описание работы

Суверен Узбекистоннинг карз сиёсати мустакилликнинг даслабки йилларидан бошлаб ташки ва ички сиёсатни хисобга олган холда шаклланиши билан бирга, узининг анчайин мусаффо ва эхтиёткорона юритилиши билан МДХнинг бошка давлатлари карз сиёсатидан тубдан фарк килади. Ташки ва ички узлаштиришга бундай ёндошиш натижаси уларок, шуни айтиш мумкинки, купгина хорижий экспертларнинг бахоларига кура, Узбекистан хозирда паст даражадаги мажбуриятга эга ривожланаетган мамлакатлар категориясига киради, давлат карзга хизмат курсатиш жараени эса давлат ва махаллии бюджетларга сезиларли огирлик билан таъсир этмаслиги намоён булмокда.

Файлы: 1 файл

Суверен Узбекистоннинг карз сиёсати .doc

— 511.00 Кб (Скачать файл)

олиниши керак  деган хеч кандай мажбурий конун  мавжуд эмас. Бюджетнинг маълум иктисодии давр доирасида баланслашганлиганинг узи етарлидир.

Ушбу концепциянинг  мантикий асосланганлиги жуда оддий, мазмунли ва жозибалидир. Шундай килиб хукумат бюджет такчиллигини онгли равишда ташкил этган холда иктисодии таназзулни енгиб утиш учун соликларни тушириши ва харажатларни ошириши лозим. Кейинги инфлянион усиш кузатилиши холида соликларни ошириш ва харажатларни кискартириши керак. Ва шу асосда юзага келадиган ижобий бюджет сальдосини таназзул даврида юзага келган давлат карзини коплашга сарфлаш мумкин. Шундай килиб хукумат бюджетни аста-секинлик билан баланслаштириш имконига эта, лекин юкорида айтилганидек бу факат йиллик эмас, балки бир неча йиллик бюджет асосида юз бериши мумкин.

Бюджетнинг ушбу концепциясини  асосий камчилиги шундаки иктисодии даврииликда усиш ва таназзуллар, хам даражаси буйича, хам узининг мураккаблиги ва давомийлити буйича бир хил эмасдир. Масалан, В.Н. Павловнинг фикрича, агар узун ва чукур таназзулдан кейин анчаиин яхши иктисодии климат юзага келса, унда бу холат инкироз даврида йирик бюджет такчиллигининг юзага келишини англатиши, гуллаб - яшнаш даврининг киска булишини, шунингдек узининг характерига кура давриЙ бюджет такчиллигининг юзага келишини тахмин килади.' Чунки замонавий фискал сиёсат келгусида иктисодиетни стабиллаштириш учун жории даврда бюджетнинг баланслашмаганлигига эрк бериш бериш мумкин, у узи билан давлат карзининг усишини олиб келиши мумкин, Шунинг учун "Лебедев А.Е. таъкидлаганидек - Давлат карзи феноменига унинг юзага келиш сабабларини, структурасини, характеристикасини, микё'сини куриб чикиб ёндошиш лозим".

Гап шундаки, бюджет такчиллигини бошкариш жараёнида унинг сабабчиларига боглик холда, давлат томонидан харажатлар микдорига тузатишлар киритилиши мумкин. Бунда анчаиин кенг таркалган бюджетнинг харажат кисмлзри булиб куйидагилар хисобланади:

  • ижтимоий хизматларга харажатлар;
  • ишлаб чикаришни ривожлантириш харажатлари;
  • буш мехнат ресурсларини иш билан таъминлаш ва кайта тайёрлаш;
  • экспорт салъдосига боглик холда валюта курсини узгартириш сарфлари;

     - нархлаштиришни либераллаштириш харажатлари ва бошкалар.

      Шунинг билан бирга хар бир холда уларнинг салбий окибатларини олдиндан хисоб-китоб килмок зарур. Бирок бюджет такчиллигини назорат килиш факатгина битта   максад   булиши   керак   эмас,    балки   бу   давлат   карзини   самарали тартиблаштиришнинг воситаси булиб колиши керак.

Фараз килайлик, агар кушимча харажатлар иктисодиет самарадорлигини ошишига, мамлакатни молиявии стабиллашувига ва айникса кредит реурсларини жалб килинишига олиб келса, бюджет такчиллиги ошиши мумкин. Мисол учун, агар корхоналар уз ишчилари олдидаги мажбуриятларини бажарилиши буйича функцияларини давлатга берсалар ва кискаргирилган харажатлар бир кисмини ишчиларга уз даромадларидан фойдаланишда эркинлик такдим этган холда, уларнинг номинал ойлигини оширишга йуналтирсалар ва харажатларни колган кисмини узининг кейинги молиявии холатини яхшилаш учун ишлаб чикаришни ривожлантиришга йуналтирсалар, бунда уларнинг хаммаси бюджет такчиллигини купайиши билан биргаликда иктисодиётнинг катта самарадорлик билан ривожланишига олиб келиши мумкин.

Агар корхона  кредит ресурслари  бюджетда кайта таксимланмаганда эди, эхтимол бу натижага эришиб булмас эди хам.

Шунинг учун "севимли" воситалар ердамида бюджет такчиллигининг режалаштирилган микдори курсаткичларига эришишга интилишдан кура, амалга оширилаётган тадбирлар сифатига эътибор каратмок максадга мувофик булар эди. Шуни эсдан чикармаслик лозимки, бюджетнинг энг мухим йуналиши - бу таркибий каита куриш жараёнида бозор иштирокчиларига инфляцион босимни чегаралаган холда ёрдам беришдан иборат. Бюджет такчиллиги микдорига катьий чегараларни у урнатиш, масалан, нархларни стабиллаштириш учун сезиларли бирон нарса килиши амримахолдир. Бунда ушбу жараёнга ижтимоий ишлаб чикаришни зарурий таркибий каита куриш приоритетлари такдим этилиш амалиёти давом этиши керак булади.

Бизнинг фикримизча, бюджет такчиллигини тартибга солишнинг  самарали механизмига куйидагилар хисобига эришиш мумкин:

 

  • такчилликни ЯИМ узгаришига пропорционал равишда узгартириш;
  • такчиллик микдорини узок муддатли инвестициялар хажмига тент даражада ушлаб туриш;
  • даромадларнинг харажатлардан усиш суратларини таъминлаш;
  • агар бюджет такчиллиги урнатилган микдордан ошиб кетса, харажатлар хисоб-китоб даражасини кискартириш;
  • бюджет такчиллиги копланиши мумкин булган фондлар руйхатини аниклаш 
    (заёмлар чикариш, ДККлар ва МКК эмиссияси, нодавлат пул фондларини ташкил этиш) ва хоказолар.

1.3. Давлат карзини таснифлаш.

Давлат карзининг  объектив асосланганлигини, унинг бошка  категориялар, хусусан, бюджет такчиллиги билан богликлигини, шунингдек бошка конунлар ва конунчилик билан алокадорлигини англаб етиш уни максадли тартиблаштиришнинг мухим омили булиб колмокда. Бюджет такчиллигининг мавжудлиги холида, давлат карзини тартиблаштириш жуда хам мухим ва куп укладли иктисодиётни согломлаштиришнинг асосий йуналиши хисобланади.

Шунга кура давлат карзини самарали бошкариш механизмини  тадкик килишнинг узи, ижтимоий харакатни иктисодий тараккиётни стабиллаштирувчи омил сифатида тахлил этилишини англатади.

Шунинг учун, тахлилга зарур булган ташки карз йигма характеристикасини олиш, ташки карзнинг таснифий критерияларига мувофик уз вактида ва объектив статистикасини ташкил этишни талаб этади. Давлат карзининг пайдо булиш жараёнини мураккаблилигини, такдим этиш ва коплаш шартларининг ранг-баранглигини хисобга олган холда, ташки карз тугрисидаги маълумотларни белгиларига кура гурухлашнинг турли усулларидан фойдаланиш мумкин. (3-чизмага каралсин)

Демак, мисол учун, тулов  муддатларидан келиб чикиб узок муддатли, урта муддатли ва киска муддатли ташки карзни фарклаш мумкин. Узок муддатли карз узида-коплаш муддати 1 йилдан куп булган ташки карзни акс эттиради.

 

 

Киска муддатли карзга коплаш муддати 1 йилгача булган карзлар киради. Одатга, киска муддатли карз тугрисидаги маълумотларни жуда хам умумлашган холда олиш мумкин булади, чунки бу ерда карзни мавжуд булиш даврининг кискалиги, уни таснифлаш имконр!ятини чегаралаб куяди.

Заёмчи турига боглик холда (4-чизма) ташки давлат карзи:

• давлат карзига; давлат сектори (хукумат ва хукумат органлари, шунингдек автоном давлат ташкилотлари, корхона ва бошка муассасалари) нинг карзлари киради. Ушбу карзга хизмат курсатиш марказий хукумат ю воситалари хисобидан амалга оширилади ва шунинг учун хам бундай куринишдаги узлаштиришларнинг ишончли   ва   куп   томонлама   хисоб-китобини  олиб   бориш,   одатда,   Молия 
Вазирлигида катта кизикиш уйготади.

•кафолатланган  давлат карзига; ушбу карз таркибига  копланиши мазкур мамлакат кайсидир давлат муассасаси томонидан кафолатланган хусусий сектор ташки карз мажбуриятлари киради. Барча кафолатланган карзни бюджетнинг мажбуриятлари сифатида тасаввур килиш учун,ушбу карзни хусусий сектор карзи таркибида ажратиб курсатиш фойдалидир;

• кафолатланмаган  хусусий  карз; бу карзга хусусий секторнинг давлат томонидан копланиши кафолатланмаган ташки карз мажбуриятлари киради. Ушбу карзни   купинча   алохида   келтиришга  харакат   килишади,чунки   у  тугрисида жамланган маълумотлар, Марказий  хукумат карзига караганда намоён этилмаган булади. Марказий  хукумат карзи тугрисидаги маълумотларни  олиш эшиклари харбир статистик орган учун очикдир. Ташки карз кредиторларининг турларига боглик холда карзни расмии кредиторлар ва хусусий кредиторлар карзга булиш мумкин.

•расмии кредитор карзи, уз навбатида, куп томонли  ташкилотлар карзига ва икки томонли кредиторлар карзига булинади;

• хусусий кредитор карзи хам тижорат банклари, мол етказиб берувчилар ва бошка хусусий кредиторлар олдидаги облигация буйича карзларга булинади.

Амалиётда  шунингдек  экспорт  кредитлари хам  фаол катнашади.  Экспорт кредитларида ихтисослашган давлат муассасалари томонидан такдим этиладиган

 

давлат ссудалари  асосий ролни уйнайди. Улар расмий окимларнинг алохида категориялари сифатида ёки ушбу турдаги молиявии окимлар тугрисида тулик тасаввурга эга булиш учун хусусии экспорт кредитлари билан биргаликда жамланган холда акс эттирилиши мумкин.

Давлат карзи таснифининг  бошка схемаси молиявии оким турларига  асосланган. Унга мувофик куйидагиларни  фарклаш мумкин (5-чизмага каралсин):

  • хакикатда такдим этилган воситалар
  • карзга хизмат курсатиш буйича туловлар (асосий карз фондлари ва 
    туловлари алохида курсатилади);
  • копланган заем воситалари;
  • карзни реструтсгуризациялаши воситалар;
  • муддати утиб кетган туловлар ва улар буйича жарималар;
  • тулик копланган заем воситалри.

Шундай килиб, ушбу бобда келтириб утилган "давлат карзи категориясини структураси ва иктисодий мохиятини уни бахолашни мавжуд концепцияларини асослаш, шунингдек турли хил ташки ва ички узлаштириш таснифлари мазмунини англаб етиш давлатни ва уни резидентларини сиёсий, иктисодий хамда давлатнинг баркарор шаклланиши ва ривожланишидаги ижгимоий вазифаларни амалга ошириш учун кушимча молиявии ресурсларга булган эхтиёжи асосида юзага келадиган бюджет такчиллигининг барча йилларда жамланган умумий суммаси тугрисида хулоса килиш имконини беради.

 

 

П — Боб. Давлат карзларини тартибли бошкарилишига таъсир этувчи

омиллар ва уларнинг тахлили.

2.1. Давлат карзларини носамарали бошкаришнинг окибатлари.

     Давлат карзини самарали бошкариш узида заёмчи давлат иктисодий ривожланиши фундаментал курсаткичларини нормал даражага келтириш жараенини назарда тутади. Охир - окибатда, давлат карз даражаси факатгина миллий иктисодиёт стабиллиги ва тараккиёт даражасини акс эттиради холос. Айтиш жоизки, мамлакат тараккиёт даражасининг олинган иктисодий мажбуриятларга тугри келмаслиги холида, сузсиз молиявий инкироз, девальвация ва стабиллаштириш дастурларини амалга оширилиши юз беради (6 - чизмага кдралсин).

Юкоридагилардан келиб чикиб айтиш жоизки, давлат карзи ички ва ташки узлаштириш тизими сифатида узида тизимли эволюцион ёндошув методологиясидан   фойдаланиш   имкониятини   тахмин   этади.   Ушбу ёндашувнинг       асосий   гояси   булиб, куйидаги   гоя   хисобланади: узлаштириш жараёни - бу узининг шахсий ва мухим харакатини амалга оширувчи, шаклланиш механизмини ташкил этувчи бутун бир тизимдир. Давлат кдрзини шаклланиши ва уни бошкариш жараенини ишлаб чикариш жараёнида юзага келадиган, давлатлар уртасида ва хужалик субъектлари  уртасида жойлаштириладиган  моддий,  молиявий  хамда интеллектуал   ресурсларни   таксимлаш,   алмаштириш   ва   истеъмоли борасида юзага келадиган мураккаб иктисодий муносабатлар йигиндиси сифатида  куриб   чикиш  мумкин.   «Ташки иктисодий  муносабатлар» категорияларининг   ахамиятли   характеристикаларини  билиш ташки иктисодий алокаларни тартибга солувчи конуний хукукий асосни ихтисослаштириш имконини беради ва шу оркали давлатнинг ташки иктисодий  фаолиятини  оптималлаштириш  имкони  тугилади.  Давлат карзини бошкаришнинг самарали механизмини шакллантириш билан боглик, асосий  назарий  тадкикотлар  каторига  тартиблаштирилаётган валютанинг   сотиб   олиш   имконияти   паритетининг   рефлекслигини, сузувчи   валюта  курслари  стабиллигини,   инвестицион   портфелларни

бошкариш  назариясини, рационал кутишлар гипотезасини, олдиндан кузда тутилган тартиб - коидалар моделини ва бошкаларни курсатиш мумкин. Юкоридаги ёндашувларнинг хар бири алохида - алохида холда давлат карзига таъсир этувчи барча омилларни хисобга олмайди, бирок, уларнинг жамланган холи ташки узлаштириш сиёсатининг мумкин булган йуналишлари тугрисида тулик тасаввур уйготиши мумкин.

Купгина ривожланган  давлатлар сиёсатни либераллаштиришга (ташки узлаштириш) боскичма - боскич утиш йули, билан 80 - йилларга келиб утдилар. Ушанда уларнинг биринчи даражали вазифаси булиб валюта тулик, конвертациясини амалга ошириш ва капитал харакатидаги чегараларни олиб ташлаш хисобланди.

1997 йил бир катор Европа давлатлари томонидан Шенген келишуви имзоланди. Унта мувофик, ЕИХ, давлатларининг 15 тадан 13 таси (Буюк Британия ва Ирландиядан ташкари) уз ташки иктисодий фаолиятларида имтиёзли режимни урнатдилар. Ушбу крнунга мувофик, экпорт - импорт, операциялари устидан назоратни мувофик, вазирликлар (иктисодиёт, хориж ишлари ва молия, саноат, савдо ва хоказо вазирликлар) таклифларига биноан харакат килувчи ваколатга эга воситачилар амалга оширдилар.

Хусусий секторни узлаштириш даражасидаги операцияларни назорат килувчи махсус муассасалар дунёнинг баъзи мамлакатларида ташкил этилган. (Италияда - валюта операциялар бюроси, Швейцарияда - Федерал йигин, Швецияда - миллий йигин, Белгия ва Люксембургда-Белгия - Люксембург бошкарув комиссияси ва хоказолар).

Товар экспортидан  тушган тушумни «мажбурий сотиш» Ирландия, Швеция каби мамлакатларда мавжуддир. Буни мохияти шундаки валюта тушуми, ваколатга эга банкларнинг бирига таклиф этилади. Белгия, Швецария, Партугалияда эса экспортдан тушган валюта тушумлари исталган максадларда ишлатилиши ва хаттоки чет элда колдирилиши хам мумкин

 

 

 

Юкоридаги холатлар Гарбий Европа давлатларининг купчилигига хам хосдир. Мисол учун агар экспортдан тушган тушум Венгриядаги сингари эркин конвертацияланадиган валютада келиб тушадиган булса, олинган тушум ваколатли органларга топширилиши керак булади.'

Жахон амалиёти шуни курсатмокдаки, ташки узлаштириш жараёнини бошкаришнинг институционал таъминотини мухим бугини булиб заёмчи-давлат хукумати махсус ваколатли органлари базасида шакллантириладиган давлат карзини бошкариш институтлари катнашади. Давлат карз мажбуриятларининг шаклланиши билан кредиторлар давлат карзини бошкариш ваколатига эга органлар ваколатлари доирасини аник, чегаралаш имкониятига эгалар. Улар органлар олдига мухим вазифа ва йуналишларни куядилар, органлар уз навбатида бунга амал килишга мажбур буладилар. Аслида эса, бундай вазифалар мухим омил ва заёмчи карз инструментларидан фойдаланишнинг асосий усули булиб хисобланади.

Информация о работе Суверен Узбекистоннинг карз сиёсати