Суверен Узбекистоннинг карз сиёсати

Автор работы: Пользователь скрыл имя, 27 Января 2013 в 13:28, реферат

Описание работы

Суверен Узбекистоннинг карз сиёсати мустакилликнинг даслабки йилларидан бошлаб ташки ва ички сиёсатни хисобга олган холда шаклланиши билан бирга, узининг анчайин мусаффо ва эхтиёткорона юритилиши билан МДХнинг бошка давлатлари карз сиёсатидан тубдан фарк килади. Ташки ва ички узлаштиришга бундай ёндошиш натижаси уларок, шуни айтиш мумкинки, купгина хорижий экспертларнинг бахоларига кура, Узбекистан хозирда паст даражадаги мажбуриятга эга ривожланаетган мамлакатлар категориясига киради, давлат карзга хизмат курсатиш жараени эса давлат ва махаллии бюджетларга сезиларли огирлик билан таъсир этмаслиги намоён булмокда.

Файлы: 1 файл

Суверен Узбекистоннинг карз сиёсати .doc

— 511.00 Кб (Скачать файл)

Тараккий  этган давлатларда бундай юкори  муваффакиятларга эришишга эгилувчан пул-кредит сиёсатини амалга ошириш замин яратди.

 АКШ да давлат карзига нисбатан булган муносабат мутахассислар ва олимларда алохида кизикиш уйготиши билан ажралиб туради. 1997-1998 йиллардаги молиявий инкироздан сунг жахон иктисодиёти усишининг мухим омили булиб, Осиёдаги ривожланаёттан давлатларнинг усиб бораётган экспортини катта микёсдаги Америка бозорларида "сингиб" кетиши булди.

 

 

 

 Импортни тубдан  усиши натижасида ва ташки  савдо вобаланслигининг кучайиши натижасида, АКШда жорий операциялар буйича тулов баланси танкислиги икки баробарга усди - 1998 йилда 212,3 млрд. доллардан 2000 йилда то 434,9 млрд. долларгача усди.1 Бунда у мамлакат ЯИМга нисбати буиича хам, абсолют микдори буиича хам у юкори рекорд даражага эришди. Шу уринда савол тугилади: АКШ качонгача ишлаб топишига Караганда купрок сарфлайди? Ва купрок харажат килгани холда качонгача уз шахсии, ва унинг оркасидан жахон иктисодиёгини бузмаган тарзда жахон хужалиги усишини куллаб-кувватлаши мумкин.

Ривожланаётган  мамлакатларда ташки узлаштириш манбаларни жалб этиш билан боглик, жараён мураккаброк, кечиши билан ахамиятлидир, ташки узлаштириш структураси хам узига хос булади. (3 - жадвал)

Японияда  давлат карзи муаммоларига тубдан бошкача ёндошув кулланилади. Июн охирида Япониянинг копланмаган карзи 9,1 % га ортди ва биринчи маротаба 500 триллион иенлик чегарадан ошиб, 502,37 триллионни ташкил этди. Сунгги 12 йил ичида хукумат карзлари доимо ошиб борди. 1998 йилда у 200 триллион иенни, 1995 йилда - 300 триллион иенни, 1998 йилда эса - 400 триллион иенни ташкил этди. Мутахасисларнинг истикболига кура 2002 - молиявий йилининг охирига келиб, бу карз 644,84 триллион иенга етиши мумкин. Сунгги йилларда мамлакат давлат карзини усиши мамлакат иктисодиётини рагбатлантириш учун куп микдордаги облигацияларни чикариши билан изохланади. Япония иктисодий тараккиётидаги секин ва ишончсиз усиш, мамлакат хукуматини уз иктисодий тизимини ва ташки хамда ички узлаштириш механизмини ислох килишга мажбур килди. Японияда янги корхоналар янги бизнесни рагбатлантиришга уз улушини кушиши кутилмокда. Юзага келган шароитда саноатни янги тармокларини

 

 

 

 

тугилишига  олиб келган венчур бозори тараккиётини янги боскичига кадам куйди. Шу билан бир вактда янги корхоналарни харид килиниши ва бирлаштириш сиёсатини утказиш  натижасида янги  филиалларни яратиш   ва   бизнесни   диверсификацияси    амалга   ошмокда.    Оддий корхоналар негизида юзага келган бундай янги венчур шаклдаги бизнес саноатни янги тармокларини яратишда сезиларли даражада уз улушини кушмокда. Дунёнинг тараккий топтан икки мамлакати мисолида давлат карзини бошкариш  ва шакллантириш  амалиёти буиича келтирилган маълумотлардан  куриниб   турибдики,   ички   ва   ташки   узлаштириш муаммоларига ёндашувлар хамда тамойиллар хар бир мамлакатда узига хос  (индивидуал)  ахамиятга эга, лекин улар уртасида хам  купгина умумийлик мавжуд. Умумий жихатларга куйидагилар киради: жумладан, давлат  карзига хизмат  курсатиш  буйича  купгина  туловлар  бюджет маблаглари хисобидан, фойдаланиш йули эса одатда бюджет ижроси билан тугридан-тугри боглик булган махсус муассасалар оркали амалга оширилиши кузатилади. Бунда барча заём келишувлари мазкур идорада куриб чикилади ва барча вазирлик ва заёмчиларга такдим этиладиган мос равишдаги маълумотлар уша ерда марказлашади.

Чет эл мамалакатлар тажрибаси шуни курсатадики, Давлат карзи одатда, Молия Вазирлиги томонидан дастлабки тасдикдан утиши зарур (Австрия, Франция, Италия, Корея, Швеция ва Туркияда) ёки Молия Вазирлигининг топширигига биноан бу вазифа Марказий Банкга топширилади(Япония, Дания, Финляндия, Греция, Ирландия, Малайзия, Филлиппин, Таиланд ва бошкалар). Яна бир канча давлатлар мавжудки. уларда давлат узлаштиришлари Молия Вазирлиги ва Марказий Банкнинг умумий кушма йигилишида куриб чикилади (Боливия, Колумбия. Эквадор, Перу, Португалия ва Испания).

Тараккий  этган мамлакатлар ташки карзини бошкаришда биринчи энг мухим курсаткич булиб ташки карз буиича барча маълумотларни умумлаштиришга, тахлил килишга ва истикболлаштиришга имкон берувчи ишончли статистик базанинг мавжудлиги хисобланади. Уларга

 

зид равишда  Лотин Америкаси ва айрим Африка давлатлари ташки карзга хизмат курсатишда бир катор кийинчиликларга дуч келишди, бу биринчи навбатда, ташки карз буйича мониторингни етарли эмаслиги ва мос равишда статистик маълумотларни камлиги туфайли юз берди.

Ташки карзни бошкаришда иккинчи мухим омил булиб  ташки карзга хизмат курсата олиш кобилияти хисобланади. Шунинг учун ташки карз буйича огирликни аниклаш мухимдир. Ташки карз хажмини унинг урнатилган чегараларидан ошиб кетмаслигидан кутилишнинг ягона нули кредит маблаглари тушуми ва копланиши устидан самарали назоратни урнатилиши булиб хисобланади.

Учинчи вазифа бу чет эл бозорларини доимий тахлил килувчи ва узлаштиришнинг кейинги имкониятларини урганувчи, хамда уз мамлакатлари резидентларига ташки бозорда узлаштиришнинг кулай шартлари буйича консультация ва маслахатлар беришни амалга оширувчи махсус структура тузиш хисобланади. Бу йуналишда мухим жихат булиб ташки бошкариш жараёнига жалб этилган идоралар ва муассалар уртасида маълумотлар окими ва амалга оширилаётган чора-тадбирларни мувофиклаштириш булиб хисобланади.

Шуниям таъкидлаш лозимки, давлат карзларини бошкаришни такомиллаштиришда республика узок, муддатли ташки карзининг валюта таркиби хам мухим ахамият касб этади. (4— жадвал)

Куйида биз нима учун АКШ давлат карзини унинг бутун тарихи давомида усиб бораётганлиги ва жамиятни мураккаб ва йирик бюджет инкирози билан ярашишга нима мажбур килаяпти деган саволни куриб чикамиз.Утказилган тадкикотлар бу саволга учта жавоб топди:

Давлат карзини усишини каттагина кисми, хусусан, АКШда харбий харакатларни такчилли молиялаштириш натижаси билан боглик булди. Биринчи жахон уруши даврида карз катта микдорда усди ва иккинчи жахон уруши даврида беш мартага ортди. Уша даврдаги асосий вазифа, иктисодий ресурсларни каттагина кисмини ахоли махсулотларини ишлаб чикаришидан, харбий ишлаб чикаришга йунатгирган холда, кайта

таксимлашдан  иборат эди. Куроллантириш ва харбий хизматчилар учун давлат харажатлари анча ортиб кегди. Мазкур муаммони ечиш учун молиявий сиёсатнинг уша пайтдаги макбул учта вариантидан бирини танлаш керак эди, булар: соликларни ошириш, зарурий микдорда пул чикариш ёки молиялаштириш инкирозидан сакраб утиш кабилар. АКШ хукуматини    уша    пайтда    хавотир    камраб    олди:    агар   соликли молиялаштирищдан   фойдаланиладиган   булинса,   солик   ставкаларини шунчалик    ошириш    керак    булар    эдики,    бу    холат    мехнатни рагбатлантиришни   бутунлай   инкор  этар   эди.   Бу   вактда   миллий кизикишлар ижтимоий ишлаб чикаришга купрок, микдорда одам жалб килинишини   ва   самарали   ишлаётганларини   эса   иш    вактларини узайтирилишини талаб этар эди. Жуда хам юкори солик ставкалари табиийки, мазкур максадларга эришишга тусик булиб хизмат килиши мумкин эди. Молиялаштириш харажатлари учун асосан таъминланмаган кушимча    пул    маблаглари    эмиссияси    мамлакатда    инфляциянинг кучайишига   олиб   келарди.   Шу  тарзда,   АКШнинг  иккинчи   жахон урушида   иштироки       асосан   ахолига   облигация   сотиш   хисобига молиялаштирилди,   бу   эса   муомаладан   сарфланадиган   даромадни "тортиб" олинишига ва ресурсларни ахоли ишлаб чикаришидан харбий ишлаб чикаришга йуналтирилишига имконият яратди.

Давлат  карзи пайдо булишининг иккинчи  сабаби иктисодий таназзул хисобланади. Иктисодиётда инкироз (таназзул)лар юз берган даврда, миллий даромад кискаради, солик тушумлари автоматик равишда камаяди ва йирик бюджет такчиллиги юзага келади. АКШ давлат карзи буюк дипрессия даврининг 30-йилларида, ва якинда-1974-1975,1980-1982 ва 1990-1991 йилларда яна усишни уз бошидан кечирди.

Йирик бюджет такчиллигини пайдо булишининг учинчи омили булиб, 1981 йилларда бошланган соликларни тушириш хизмат килган. Иктисодий усишни рагбатлантириш учун 1981 йилда кабул килинган АКШ соликлар тугрисидаги конуни даромад солигини хам, фойдадансоликни хам анчагина камайишини таъминлади, шу билан бирга федерал

бюджет таркибий дефицитини пайдо булишига олиб келди. Таркибий дефицит эса иктисодиёт тула бандликда фаолият курсатса хам 10 йил давомида копланиши мумкин булмаган микдорда эди. (12 - чизмага каралсин).

АКШ   тарихини   тахлил   кила   туриб   шундай   хулосага   келиш мумкинки, бюджет такчиллиги ва усувчи давлат карзининг мавжудлиги АКШда сиёсий бебошлик ва кдтъиятсизликнинг натижасидан бошка нарса эмасдир. Килинган сарф харажатлар сайловларда кушимча овоз олишдан, соликларнинг ошиши эса уз ортидан сиёсий таназзулларнинг келиб чикишига имконият яратади,  лекин сиёсатчилар ва уларнинг сайловчилари хам бюджет такчиллигига карши чикдилар, хукуматнинг харажатларни кискартириш ёки соликларни ошириш тугрисидаги аник, таклифлари,     одатда     уз  тарафдорларидан     кура     карама-карши чикувчиларни   купрок,   ташкил   килади.       Айникса   сиёсий   имтиёз дастурларни кискариши тугрисидаги  карорлар одамлар орасида кескин кабул килади. Соликларга нисбатда энг кенг таркалган муносабатни куйидагича ифодалаш мумкин: «мендан хам солик олма, узингдан хам солик олма, соликди дарахт панасида тургандан ол». Лекин, дарахат панасида турган солик туловчилар бюджет такчиллигини коплаш учун, демакки давлат карзини кискартириш учун зарур булган воситаларни янги солик,тушумлари хисобидан йигиш учун етарли эмаслар.

Давлат карзини мохиятини тушуниш учун куйидаги саволга жавоб бериш мухим ахамият касб этади: «давлат карзи ва унинг холатига солик, кандай таъсир курсатади, йирик давлат кдрзи уни уз молиявий мажбуриятларини бажариш имкониятидан махрум этган холда давлатни банкротликка олиб келиши мумкинми?».

Хориж амалиётини тахлил килиш шуни курсатмокдаки, давлат карзи хеч кандай холатда хам давлатни инкирозга олиб келиши мумкин эмас ва бунта учта омил таъсир курсатади:

  • давлат карзини кайта молиялаштирш;
  • ахолини соликка тортиш;

 

- пул эмиссияси.

       "Давлат карзи келгуси авлод учун огир юк булиб коладими?" деган саволга жавоб олиш учун "Давлат карзини сакловчиси ким, биз кимга карзмиз?" деб савол бериш керак. Жавоб куйидагича булади, биз асосан узимизга узимиз карздор хисобланамиз. Хукумат облигацияларини кдрийб 86%и мамалакат ичида жойлаштирилган яъни ташкилот ва фукаролар кулида жойлашган. Шу тарзда давлат карзини бир вактнинг узида ижгимоий кредит булиб хисобланади деган хулоса килиш мумкин.

       Демак давлат карзини коплаш зарурияти трансферт туловларини катта микдордаги окимини келтириб чикарган булар эди, чунки фукдроларга ута юкори соликдар тулашга, хукумат эса улар тассаруфида булган кргозларни коплаш учун бу соликларни каттагина кисмини уша солик, туловчиларга тулашга тугри келар эди.

Шунга карамасдан бундай молиявий трансферт натижасида даромадни катта кисмини кайта таксимлаш руй бериб, иктисодиётда ижтимоий бойликни камайтиришни келтириб чикариши мажбурий эмас ёки ахоли яшаш даражасига салбий таъсир курсатиши шарт эмас. АКШда янги тугилган чакалокларга 1994 йилда уртача 17816 доллар микдорида давлат карзи буйича мажбурият мерос килиб колдирилган булса, бир вактнинг узида шу суммага давлат кимматли когозлари чикарилади.

Шу билан бирга юкорида келтирилган фикрларнинг мантикан тугрилигига карамасдан, йирик баланслашмаган давлат карзи хакикатда реал муаммоларни тугдириши мумкин. Ташки карз яъни чет эл фукдролари ва институтлари олдидаги давлатнинг карз мажбуриятлари исталган давлат учун жиддий иктисодий огирликни юзага келтиради, чунки давлат карзининг бир кисми уз-узига карздор булиб хнсобланмайди ва фоизларни хакикий туловлар ва асосий суммаси мамалакат реал махрулоти бир кисмини бошка давлатларга утказишни талаб этади.

 

Сиёсатчилар учун ута мураккаблик икгисодий инкироз давридаги усиб борувчи давлат карзлари хисобланади, ёки у антинкирозий фискал тадбирларни самарали кулланиш йулларига сиёсий тускинлик, килиши мумкин.

Таъкидланган давр мобайнида жиддий муаммолардан ташкари давлат карзлари келгуси авлодлар учун реал иктисодий огирлик манбаълари булиб хизмат килиши мумкин, чунки карз таъсири остида келгуси авлод учун инвестицией товарлар захираси камаяди. Бундай натижа самарали сикиб чикариш билан боглик, булиб мохиятан шундан иборатки, такчиллик молиялаштириш фоиз стафкаларни усишига ва хусусий инвестицион харажатларни колдиришига олиб келади. Агар бу хрлат юз берса, унда келгуси авлодга кам ишлаб чикариш потенциалига эга булган иктисодиёт мерос булиб колади ва бошка тенг шароитларда уларни хаёт даражаси хрзиргига караганда анча паст булиши мумкин.

Айтайлик, иктисодиёт тула бандлик билан фаолият юритилаётган ишлаб чикариш даражасида шаклланмокда ва бюджет бошиданок, баланслашган булсин. Агара у ёки бу сабабга кура хукумат уз харажатлари хажмини оширган вазиятда, давлат харажатлари усиш суръати биринчи навбатда, ким манна шу даврда яшаётган булса шуларга таъсир килади. Эгри ишлаб чикариш имкониятларни эслаб курайлик, лекин бу фаразимизда факат битта укдаги давлат сектори товарлари билан ва бошка укдаги хусусий сектор товарлари катнашсин. Тула бандликга эришган иктисодиётда давлат харажатларини усиши давлат сектори товарлари уки томон йуналиш буйича эгри чизик, иктисодиётига кушилиб кетади, бу эса хусусий ишлаб чикдришдан далолат беради.

Агар давлат секторида ишлаб чикаришни усиши истеъмол товарлари хисобига булса, унда масккр омил юки паст хаёт даражаси шаклида навбатдаги авлод зиммасига тушади. Айтиш жоизки, бу огир юк на жорий инвестиция даражасига ва на «миллий фабрика» микдорига таъсир этмайди.

 

 

Шулардан  келиб чиккан холда давлат карзи хажми тубдан ошиб кетиши билан боглик, ходисалар ривожини икки хил сценарий асосида куриб чикиш мумкин.

Биринчи сценарий-фараз килайлик юкорида кайд этилган давлат харажатларини ортиши соликларни ошиши, хусусан жисмоний шахслар даромад солигини ошириш хиисобига молиялаштирилсин. Маълумки, даромаднинг асосий кисми истеъмол учун ишлатилади, шу сабабли истеъмол харажатлари соликлар канчага усган булса шунча микдорда кискаради. Шу тарзда давлат харажатларини ортишининг асосий огирлиги навбатдаги авлод зиммасига тушади, яъни улар камрок, истеъмол товарларига эга буладилар.

Иккинчи сценарий   - фараз килайлик юкррида келтирилган давлат харажатларининг усиши давлат карзларининг ошириб бориши билан молиялаштирилсин.     Бунинг мохияти шундаки, хукумат пул бозорига чикади ва молиявии ресурслар учун хусусии заёмчилар билан ракобат олиб боради. Пулга булган таклифнинг ушбу даражасида, пулга булган талабнинг бундай усиши фоиз стафкасининг усишига олиб келади, яъни пулдан фойдаланишга туланаёттан «нархлар ошади». Бунда биз узига хос сикиб чикариш самарадорлигига дуч келамиз, яъни инвестицияга булган эгри талаб, давлат харажатларини   такчилли молиялаштириш туфайли фоиз   стафкаларнинг усиши хусусии   инвестицион   харажатларини кискаришига ва келгуси  авлодга мерос булиб коладиган     «миллий фабрика» микдорининг камайишига олиб келади. Мазкур холатда фоиз ставкаларини    6%дан    10%гача   усиши    10    млрд.    доллар   хусусий инвестицияни сикиб чикаришга кодир эмас.  Бирок, агар бошиданок, иктисодиёт уз бошидан таназзулни кечираётган булса, унда такчилли молиялаштириш тадбиркорларда келажакда фойдани кутишни ва    1а

Информация о работе Суверен Узбекистоннинг карз сиёсати