Автор работы: Пользователь скрыл имя, 27 Января 2013 в 13:28, реферат
Суверен Узбекистоннинг карз сиёсати мустакилликнинг даслабки йилларидан бошлаб ташки ва ички сиёсатни хисобга олган холда шаклланиши билан бирга, узининг анчайин мусаффо ва эхтиёткорона юритилиши билан МДХнинг бошка давлатлари карз сиёсатидан тубдан фарк килади. Ташки ва ички узлаштиришга бундай ёндошиш натижаси уларок, шуни айтиш мумкинки, купгина хорижий экспертларнинг бахоларига кура, Узбекистан хозирда паст даражадаги мажбуриятга эга ривожланаетган мамлакатлар категориясига киради, давлат карзга хизмат курсатиш жараени эса давлат ва махаллии бюджетларга сезиларли огирлик билан таъсир этмаслиги намоён булмокда.
Бозор иктисодиёти хукмрон мамлакатларда давлат карзини бошкдрувчиси олдида савол тугилиши мумкин: у хам булса хукуматнинг узлаштиришлардаги эхтиёжларини молия бозорлари ёрдамида кондириш имкониятига бошкарувчи эгами ёки йукми? Шундай килиб, давлат карзини бошкдриш сиёсатининг узок, келажакдаги асосий вазифасини "давлатнинг молия бозорларининг узлуксиз киришини таъминлаш ёки молиявии бозорларнинг давлат карзини жалб этишга булган имкониятининг узлуксизлигини таъминлаш" каби куринишда ифода этиш мумкин. Бундай узок, муддатли максадга эришиш давлатнинг заёмчи ролида (яна бир бор) молиявии бозорда умумда биринчи даражали обруга эришишини талаб этиши мумкин. Шундай килиб, хукумат, узок, муддатли келажакда турли типдаги инвесторлар, молиявии муассасалар, хусусии уй хужаликлари, номолиявии корхоналар, хорижии инвесторларнинг давлат кимматбахр кргозлар йирик хажмларини жалб этишга булган узлуксиз хохишини. куллаб кувватлаб туради.
Шундай килиб юкоридаги материаллардан келиб чикиб шуни айтиш жоизки, давлат карзини бошкариш механизмининг ажралмас таркибий кисми була туриб давлат карзини бошкариш харажатлари ва уларга таъсир этувчи омиллар салбий окдбатларини олдини олиш, хамда тартиблаштириш миллий ва хорижий инвесторлар шунингдек чет эл молиявии институтлари олдида заёмчи - давлат учун зарурий обруни яратган холда ички ва ташки узлаштириш жараёнининг мустахдам поидеворини барпо этишга имкон яратади.
Ш
- Боб. Давлат карзларини функционал аспектларини
тартиблаштирилишини
3.1. Давлат карзларини ташкил этиш ва коплаш билан боглик муносабатларни баланслаштиришни таъминлашга таъсир этувчи омиллар.
Халкаро амалиётнинг курсатишича, давлат карзини самарали бошкаришда институционал жихатлар билан бир каторда давлат узлаштириш функционал таъминотининг мухим шарти булиб, давлат карзини олиш ва коплаш муддатларининг баланслашган структурасига эришиш хисобланар экан.
Чикарилган давлат карз мажбуриятлари коплаш муддатларининг баланслашган структурасига эришиш вазифаси уз мохиятига кура маълум муддатда муддати тугайдиган мажбуриятларнинг йигилиб колишидан нима килиб булса хам, кочиш зарурлигини англатади.
Турли ифода касб этувчи карз инструментларининг анчайин йирик мажмуаси мохиятига кура давлат карзини бошкарувчисига икки муносабатда фойдали булиши мумкин. Биринчидан, ва энг мухими, ахамиятига кура турли хил булган карз инструментларидан мохирона фойдаланиш давлат кимматбахо когозларнинг бозорда тез ёки тусатдан узгарувчи шароитларда сотилиш тезлигини ушлаб туришга имкон яратиши мумкин. Иккинчидан, турли кдрз инструментларидан самарали фойдаланиш, давлат карзини бошкарувчисининг бир катор бошка вазифаларини эътиборга олган холда хам фойдали ва хаттоки зарур булиши мумкин. Бундай вазифаларга узлаштириш харажатларини минималлаштириш, ёки умумлаштириб олганда, мажбуриятларни самарали бошкарилишини таъминлаш, коплаш муддатларининг баланслашган структурасига эришиш, баъзи карз операциялари салбий окибатларининг бозор таъсирини минималлаштириш ёки хизматнинг фоиз ставкалари сохасидаги сиёсати оркали куллаб-кувватлашни
таъминлаш кабилар киради. Охирги вазифа узлаштиришларга булган талаблар анчайин юкори булса янада мухим ахамият касб этиши мумкин. Зарурат тугилса карз инструментлари диверсификациясининг бундай стратегияси давлат кимматбахо когозларнинг катта хажмларини мавжудлигини ва юкори даражада стандартлашганлигини талаб этувчи кимматли когозлар самарали иккиламчи улгуржи бозорларини ривожлантиришга йуналтирилган чора тадбирлар билан биргаликда амалга оширилиши мумкин. Бунда, диверсификация ва соддалаштириш давлат карзини бошкарувчиси томонидан давлат карз инструментлари таркибини шакллантиришда бир-бирини урнини босувчи ёндошув сифатида кабул килинмаслиги лозим.
Карз мажбуриятлари янга эмиссияси билан боглик операцияларнинг самарали бошкарувини таъминлаш давлат карзини бошкарувчиси томонидан мухим ахамиятга эга вазифа сифатида куриб чикилиши мумкин. Бу айникса давлатнинг узлаштиришларга булган талаби жуда юкори булган холида ва давлат карзини бошкарувчисининг уларни кондириш учун бозорга тез-тез мурожат этиб тургани шароитида ахамиятлидир. Давлат карз мажбуриятлари янги чикарилиши билан боглик операцияларни самарали бошкарувини таъминлаш, биринчи навбатда, узлаштиришнинг аник микдордаги максадларига янги эмиссияни бошкарувчи хохлаган микдорларини бозорда ёки стратегик инвесторлар орасида жойлаштириш оркали таъминланиши мумкин. Бу вазифа оператив максад, яъни давлат кимматбахо когозлари чикарилишининг ушбу холатдаги мумкин булган энг яхши шартларига эришиш максади билан чамбарчас боглик булиши мумкин.
Давлат кимматбахо когозларини сотиш "техника"сини танлашда давлат карзини бошкарувчиси бозорга таъсир килиши мумкин булган салбий таъсирларини минималлаштиришни ёки, тескариси, бозорга таъсир киладиган маълум зарурии таъсирга эришиш каби вазифаларни инобатга олмоги керак. Бу вазифани мохияти шундаки, давлат карз мажбуриятларини жойлаштириш буйича операциялар инвесторларнинг
давлат кимматли когозлар бозорига йуналтирадиган воситаларнинг бир окимда келиб туришини узиб куймаслиги лозим булади. Ушбу когозларни сотиш техникасини танлашга шунингдек давлат карзини бошкарувчисини олдида турган янада узок муддатли вазифа уз таъсирини утказиши мумкин. Бу вазифага кура, давлат карз инструментларини, давлат кимматли когозларини иштирокчилар орасида жойлаштириш хисобига таркалиш микёсларини кенгайтиришни шундай амалга ошириш лозимки, якунда давлат кимматли когозлари нархларининг тусатдан узгариши даромадлиликнинг камайишига олиб келмаслиги керак. Акс холда, фоиз ставкалари нобаркарорлигининг кушимча кушимча, яна ошиши ва у боглик салбий окибатлар инвесторлар воситаларининг давлат кимматли когозлар бозорига, хусусан ушбу когозларнинг давлат кимматли когозлар бозорига, хусусан, ушбу когозларнинг янги эмиссияси бозорига окимини узиб куйиши мумкин. Ушбу максад баъзида "тартиблаштирилган бозор шартларини ушлаб туриш"ни хам англатиши мумкин. Бозор иштирокчиларига узлаштиришларга булган эхтиёжлар ва кимматли когозлар эмиссияси истикболли муддатлари тугрисида маълумотларни такдим этиш, тартиблаштирилган бозор шароитини ушлаб туришга ёрдам беради, бундан ташкари, давлат карзини бошкарувчиси маълум шароитларда, у ёки бу сотиш техникасини танлаган холда, олдига куйган максадга эришиши хам мумкин. Шунингдек кимматли когозлар янги чикарилишини жойлаштириш ёки йирик микдордаги коплаш буйича операцияларни амалга ошириш пайтида иккиламчи бозорда зарурий интервенцияларни утказишнинг самараси тугрисида хам таъкидлаш лозим булади.
Давлат карз инструментларининг таркалиш жабха ва масштабларини кенгайтириш баъзи холда, хусусан, агар давлат карзини бошкарувчиси давлатнинг узлаштиришлардаги баркарор йирик ёки тез усувчи эхтиёжларига дуч келган холдагина мухим вазифа булиб хизмат килиши мумкин. Жахон амалиётининг курсатишича, бу холатда давлатнинг молиялаштиришга булган эхтиёжларини кондиришнинг анъанавий
усуллари ва воситаларининг етишмаслиги ва натижада давлат карзини бошкарувчиси молиявий ресурсларни жамлашнинг кушимча манбаларидан фойдаланишга мажбур булиб колиши мумкин. Янги категориядаги инвесторларни жалб этиш янги карз инструментларини киритилишини талаб килиши мумкин. Бу инструментларни, уз навбатида алохида-алохида холда ва хар бир алохида потенциал инвесторлар гурухи кизикишларини эьтиборга олиб ишлаб чикиш керак булади.
Янги категориядаги инвесторларни жалб этиш учун ёки доимий инвесторлардан олинадиган воситалар хажмини ошириш учун ишлаб чикилган янги давлат карзи инструментлари каторига, урнатилган ёки даврий узгарувчан ставкага эга ва коплаш муддати 2 йилдан 5 йилгача булган урта муддатли муомалада булувчи карз инструментларини киритиш мумкин. Бундай инструментлар айникса тижорат банклари ,инвестицион фондлар, мураккаб инвестицион портфел бошкарувчиларига, шунингдек, балки йирик номолиявий корхона хазиначиларига жозибали булиб куриниши мумкин. Нисбатан киска коплаш муддатига эга айланувчи кимматли когозларни узида акс эттирувчи нобозор карз инструментлари хатарга хохиши булмаган бошка инвесторлар категорияларининг талабларига жавоб бериши керак булади. Бунда айникса агар бундай инструментлар келтирадиган даромад инфляциядан хам химояланган булса юкоридаги инвесторлар гурухи талабларига тулик жавоб берган булар эди. Юкори ва тез узгарувчан инфляция суръатларида, инвесторларни коплаш муддати нисбатан узок булган давлат кимматли когозларини сотиб олишга ва ушлаб туришга ишонтиришнинг деярли ягона усули булиб даромади нарх даражаси индексацияси билан боглик булган карз инструментларини таклиф килиш хизмат килиши мумкин. Юкори даромадга эга индивидуал инвесторларни айникса паст даромадли кимматли когозлар ёки "нолли купонга" эга когозлар кизиктириши мумкин. Нолли купонларни жалб этиш, фоизлардан келадиган даромадлар билан таккослаганда, капитал
усишига нисбатан соликка тортишнинг янада имтиёзли режими харакат килиниши шартларида амалга ошиши мумкин.
Мажбуриятларни амалий натижа берадиган ва самарали бошкарувини таъминлаш вазифаси харажатлар ва хатарлар нуктаи назаридан давлат карзи кийматини минималлаштириш ва уни бошкариш каби анъанавий вазифаларни келгусида ривожлантирилиб борилиши сифатида куриб чикилиши мумкин. Янги мажбуриятларни бошкариш вазифасига мувофик давлат карзини бошкарувчилари карз киймати тугрисидаги мулохазаларни у билан боглик хатарлар тугрисидаги мулохазалар билан боглашга харакат килишадилар. Худди шунта ухшаш холатни, инвестиция портфелларини бошкарувчиларининг, даромад ва хатар мулохазаларини амалиётда жуда хам таниш булган тамойил - "даромад юкори булса - хатар хам юкори булади" деган тамойил буйича бир-бирига боглашларида хам кузатиш мумкин. Юкоридаги тамойил инвестицион портфелларни бошкаришнинг замонавий назарияси доирасида ишлаб чикилган. Агар хукумат, давлат карзини бошкарувчисини давлат мажбуриятларини самарали бошкариш билан шугулланишни хохласа, унта ушбу вазифани, шунингдек бошка максад ва эътиборга олишга тугри келиши мумкин булган вазифаларни бажаришга эришиш доирасида юзага келиши мумкин булган чекловларни жуда хам аник тавсифлаб бериши керак булади. Акс холда карзни бошкарувчи фаолият натижалари тугрисида мое равишда мулохаза юритиш ва унинг тартибини тузиш кийин булади. Бунда давлат карзини бошкарувчиси давлат карз инструментлари буйича даромадлиликнинг ракобатбардош даражасини таклиф этиши керак. Иккинчидан давлат заёмчи ва карздор ролида катнаша туриб, узининг биринчи даражали заёмчи обруси тугрисида кайгуришига тугри келади. Бу обру унинг хам фоизларни, хам карз асосий суммасини уз вактида тулаш буйича мажбуриятларини бажариш имкониятлари ва хохиши асосида белгиланади.
Маълумки, хорижда воситаларни узлаштириш заёмчи - давлат резидентларига мувофик молиявий мажбуриятлар юклатилишини англатади. Ва карз ошиши билан., уз навбатида карзга хизмат курсатиш буйича туловлар хам ошади. Сузсиз, узлаштиришнинг мухим элементи булиб якуний натижада ишлаб чикаришни ёки товар ва хизматлар сифати усишини, шунингдек кабул килинадиган мажбуриятларни коплаш учун воситалар жалб этилишини таъминловчи молиявий ресурслар рационал ишлатилиши хисобланади.
Бирок лойихаларни амалга ошириш жараёнида, ички эхтиёжлар учун товар ишлаб чикаришдан ташкари, келгусида экспортни заём мажбуриятларини коплаш учун воситаларни жамлаш максадида ошириш хам зарур. Ушбу мухим шартларнинг таъминланмаслиги экспортга нисбатан туловлар хажмининг (карзга хизмат курсатиш буйича ) хаддан ташкари ошиб кетишига олиб келади.
Ташки молиялаштиришга эътибор каратиш, одатда товар ва хизматлар импортининг экспортдан ошишини натижаси хисобланади. Узлаштириш карзни келтириб чикаради, у карзни эса экспорт импортдан ошсагина коплаш мумкин. Ташки узлаштиришнинг мавжуд эмаслиги холида, хусусий сектор инвестициялари ва хукумат харажатлари биргаликда, хусусий сектор омонатларининг даражаси билан хамда хужалик субьектларини соликка тортиш даражаси билан чегараланган булади. Жахон амалиётининг курсатишича, иктисодий усишга, импортга экспортдан ошишга рухсат берган холда ташки узлаштиришни амалга ошириш оркали эришиш мумкин. Бундай ёндошувни амалга ошириш, инвестиция ва хукумат харажатларига хусусий сектор омонатлари ва соликлар микдоридан ошишга ёрдам беради.
3.2. Давлат ташки карзларини бошкаришни самарали ташкил этиш
йуллари.
Ташки карзни бошкариш самарадорлиги борасида олиб борилган тадкикотларнинг курсатишича, ташки карз олтита асосий функцияни
бажаради (8-чизмага каралсин):
- ташки узлаштиришга
хизмат курсатиш учун персонал
билан
таъминлаш;
- давлат карзини узлаштиришни назорат килиш;
- кабул килинган мажбуриятларни тарафлар томонидан бажарилишини хисобга олиш;
- аналитик функция.
Дастлабки учта функция, узига кос, карзни ижроли бошкаришнинг бир кисми, колган учтаси эса ташки карзни оператив бошкаришнинг бир кисми булиб хисобланади.
Карзни ижроли бошкаруви мамлакатнинг заём стратегиясини ишлаб чикиш сифатида куриб чикилиши мумкин ва бутун бир ташки карзни бошкариш тизимида асосий ва бошкарувчи хисобланади.
Стратегик режалаштириш функцияси узида, узлаштириш миллий сиёсатининг шаклланишини хамда ушбу жараённи мамлакат иктисодиётини бошкаришга жавобгар булган асосии вазирликлар уртасида мувофиклаштирилишини намоён этади. Куп киррали бу сиёсат ташки узлаштиришнинг мамлакат учун зарурий узлаштириш даражасини аниклаб беради. Бунга, уз навбатида, мамлакатнинг заём воситаларини самарали жалб этиш кобилияти, шунингдек тижорат ва кредитлар буйича бошка туловларни мамлакат тулов баланси учун кушимча муаммо тугдирмасдан амалга ошириш учун керак буладиган хориж валютасидаги кушимча тушумни окилона бошкариш имконияти таъсир килади.
Ташки карзни тартиблаштириш функцияси уз ичига бундай бошкарувнинг юридик, институционал ва бошкарув жихатларини олади. Ушбу функциями амалга оширилиши уз ичида кучли ахборотлар манбаи билан таъминланувчи хисоб-китоб, тахлил, назорат ва карзни бошкариш бугинларида ташки мажбуриятни марказлашган тарзда бошкариш ва мувофиклаштириш учун зарурий мухит ва шарт шароитларни яратилишини акс эттиради, Бу функциянинг асосии макради булиб административ ва юридик структураларни ташкил этиш ва узлуксиз назоратни таъминлашдан иборат. Ушбу структуралар уз ичига тегишли вазирликлар, муассасалар уртасидаги узаро муносабатлар, шунингдек хисобот буйича талаблар мувофиклигининг ташкилий мажбуриятларини, конун коидаларини ва юритиш тартибини олади.
Ташки узлаштириш жараёнининг кадрлар таъминоти ташки карзни бошкариш мураккаб жараёнининг турли жихатларини амалга ошириш учун юкори малакали кадрларни ёлланишини англатади.
Давлат карзини самарали бошкаруви ташки карз буйича мажбуриятларни бошкариш, назоратини амалга ошириш билан, шунингдек хаётга оптимал заём стратегиясини тадбик этиш ва заём воситалари ёрдамида эркин харакат килиш билан боглик маълум коида ва тартибларни амалда кулланишини англатади. (9-чимага каралсин).
Давлат карзини бошкариш стратегиясининг максади булиб хар бир мамлакатда бирор-бир жиддий макроиктисодий муаммоларсиз хамда тулов баланси стабиллигига путур етказувчи таъсирларсиз, ташки узлаштиришдан фонда олиш булиб хисобланади. Ташки карзни самарали бошкаруви ташки узлаштиришга функционал ёндошишни талаб этади. Бунда бошкарувни статистик маълумотлар билан уз вактида ишончли таъминланиши хам мухим ахамиятга эга булиб хисобланади. Ушбу статистик маълумотлар, бир томондан, жиддий муаммоларни намоён этса, бошка томондан карз усиш тезлигини, шаклини ва иктисодий курсаткичларга таъсирини акс эттиради.
Демак, ушбу муаммоларни хал этиш ташки карз доимий мониторингини, шунингдек ташки узлаштиришни амалга оширишда аник хисоб-китоб ва тахлилини утказилишини талаб этар экан.