Суверен Узбекистоннинг карз сиёсати

Автор работы: Пользователь скрыл имя, 27 Января 2013 в 13:28, реферат

Описание работы

Суверен Узбекистоннинг карз сиёсати мустакилликнинг даслабки йилларидан бошлаб ташки ва ички сиёсатни хисобга олган холда шаклланиши билан бирга, узининг анчайин мусаффо ва эхтиёткорона юритилиши билан МДХнинг бошка давлатлари карз сиёсатидан тубдан фарк килади. Ташки ва ички узлаштиришга бундай ёндошиш натижаси уларок, шуни айтиш мумкинки, купгина хорижий экспертларнинг бахоларига кура, Узбекистан хозирда паст даражадаги мажбуриятга эга ривожланаетган мамлакатлар категориясига киради, давлат карзга хизмат курсатиш жараени эса давлат ва махаллии бюджетларга сезиларли огирлик билан таъсир этмаслиги намоён булмокда.

Файлы: 1 файл

Суверен Узбекистоннинг карз сиёсати .doc

— 511.00 Кб (Скачать файл)

Куйида кредит мажбуриятлари, кредит туловлари буйича воситаларни таксимлаш, карзга хизмат курсатиш буйича туловлар, шунингдек муддати утган туловларни мониторинга самарадорлигини куриб чикиш лозим (10-чизмага каралсин): Кредит мажбуриятлар мониторинги.

 

Давлат карзи  манбаларини тахлил килиш ва уни бошкариш факатгина заёмчи фойдасига хал буладиган кредит мажбуриятлари тугрисидаги аник ва зарурии ахборотларнинг мавжудлиги холидагина мумкиндир. Бу вазифа, агар кредит шартномаларини тулаш хукукини марказий хукумат номидан молия вазирлиги назорат килса янада осонлашади. Хукуклар чекловининг маъноси ташки узлаштиришлар устидан назоратни саклаб колишдан иборатдир.

- Кредитлар буиича воситалар таксимланиш мониторинги. 
Ажратилган   кредитлар   хисобига   воситаларни   хакикатда   келиб

тушиши тугрисидаги ахборотлар мавжуд ажратилган кредитлар таксимланмаган колдигини аниклаш, кредитлар бир кисмининг ишлатилиши буиича фоиз туловлари хисоб-китобини амалга ошириш учун зарурдир. Купинча муаммо, маълумот окимларини ололмаслик билан боглик булади. Шунинг учун хам кредит мажбуриятлари хисоб ракамига воситаларни хакикатда келиб тушишини мониторинг килиш одатда хамма куриб чикилган мамлакатларда энг кийин вазифалардан бири булиб хисобланади.

Кредит хисоб ракамига воситаларни хакикатда таксимланиши таксимланиши тугрисидаги маълумотлар структураси хукумат томонидан олинадиган кредитларнинг йуналиши, характери ва категорияларига боглик холда ранг-баранг булиши мумкин. 11-чизмадан куриниб турибдики, купгина ривожланган мамлакатларда ташки кредитлар турли шаклларга булинади:

  • пул шаклида олинадиган кредитлар;
  • экспорт кредитлари (товар ва хизматларни бир марта олиниши 
    учун бериладиган кредитлар);
  • товар заёмлари;

- бир неча товар етказиб берувчилардан олинган харидлардан 
ташкил топадиган лойихавий кредитлар.

•   Карзга хизмат курсатиш туловлари мониторинги.

 

 

Тугри карзни бошкаришнинг мухим жихати, марказий хукуматнинг хар бир карзга хизмат курсатиш буйича туловларни алохида кредитор талаб этаётган шаклда ва вактда амалга оширилишини таъминлашдан иборатдир.

Одатда бунга молия вазирлиги жавоб беради, чунки карз туловларини амалга ошириш карорлари бюджет жараёнининг бир кисми булиб хисобланади ва тулов талабномалари одатда унга караб тузилади. Ушбу маълумотни расмийлаштириш купгина мамлакатларда икки боскични уз ичига олади: тулов талабномасини расмийлаштириш, тайёрлаш ва бериш; ва туловни хакикатда амалга оширилганлигини тасдиклаш.

•   Муддати утган туловлар мониторинги.

Муддати утган туловлар бу тулашга такдим этилган, бирок туланмаган карзларга хизмат курсатиш буйича туловлар, шунингдек агар мавжуд булса жарима санкциялари суммасини уз ичига олади. Тулов амалга оширилса, бу сумма муддати утган туловлар каторидан учирилади. Ташки карз буйича туловлар хисоб-китоби тизимида календар жадвали буйича муддати келган туловлар ва хакикатда амалга оширилган туловлар уртасида жуда каттик алока назарда тутилган булиши лозим.

Агар календар жадвали буйича назарда тутилган санада тулов хакикикатда амалга оширилмаса, хисоб тизими муддати утган туловлар микдорини ошишини автоматик равишда расмийлаштирилиши керак (муддати утган туловни муддати утган туловлар хисоб ракамига кучириш керак). Худди шунта ухшаш тарзда, яъни хакикий тулов карзга хизмат курсатиш хисобига кучирилсаю, бирок, муддатдан сунг булса ёки муддати утган туловлар консолидациялашса ёки реструктуризациялашса, хисоб тизими автоматик тарзда муддати утган туловлар хисоб ракамидан тегишли суммани кучириши керак .

Ташки карзлар таркибида сезиларли уринга туловлари марказий хукумат бюджети хисобидан амалга оширилмайдиган карзлари эга. Ушбу давлатларда кучга эга булган крнунчиликга мувофик, уларга хизмат

 

курсатиш  мажбурияти барибир заёмчи зиммасида  ётади. Ушбу карзлар тугрисидаги маълумот бу мамлакатлар марказий хукуматлари учун миллий иктисодиётни бошкариш максадида ва факат умумлашган холда талаб этилади.

Мониторинг усулларини тадкик, этиш шуни курсатдики, давлатнинг хусусий сектор ташки узлаштиришлари устидан назоратининг мавжудлиги ёки мавжуд эмаслигига боглик, холда хусусий сектор заёмларини назорат клишнинг учта усулини ажратиб курсатиш мумкин; Биринчидан, хусусий заёмчи томонидан валюта назорати органидан ташкди заёмларни жалб этиш учун дастабки рухсатни олиш талаби, кредит шартномаларин тузилгандан кейин хусусий заёмчилар улар томонидан кредит воситалари хисоб ракамига олинадиган тушумлар ва марказий банк валюта депортаментида карзга хизмат курсатиш буйича тулов муддатларини расмийлаштиришлари керак булади, бу эса Марказий Банкга хусусий кафолатланмаган карз буйича тулик, маълумотга эга булиш имконини беради;

Иккинчидан, ташки заёмлар регистрациясини, карз буйича кайтарилиши лозим булган туловларни амалга ошириш учун банклардан хориж валютасини олишга рухсат олингангунига кддар, талаб килиш: Ушбу назорат усули амал килаёттан мамалакатларда валюта операциялар ва валюта назорати чекловларининг сезиларли булмаган микдорининг мавжудлиги резидентларнинг чет элга («капитал чикиши») воситаларни ноконуний олиб чикилиб кетилишига тускинлик килиш учун хам саклаб колинади.

Учинчидан, капиталнинг  чикиб кетишига куйилган исталган чекловларнинг мавжуд эмаслиги назоратни кийинлаштиради: Бундай назоратда маълумотлар ё тижорат банклари хисоботлари буйича ёки суровнома шаклида хусусий компаниялар уртасида утказилган савол жавоблар асносида йигилиши мумкин. Таъкидлаш жойизки, хусусий узлаштиришлар буйича маълумотлар хар доим тулик, булмайди, баъзи ривожланаётган корхоналарда умуман мавжуд эмас. Бундан ташкари

 

 

 

бундай узлаштиришлар  киска муддатли характер касб этади, уларнинг мониторинга эса техник характердаги купгина майда операцияларни утказишнинг зарурлиги туфайли кийин вазифа булиб хисобланади. Бундай кредитлар буйича операциялар, асосан, банк тизими оркали утади, шунинг учун хам Марказий банк (ваколатга эга тижорат банклари) тегишли маълумотларни йигишнинг энг яхши органи булиб хисобланиши мумкин.

Карзни хар томонлама мониторинг килиш учун маълумотлар мукаммал базаси ва хар бир мажбуриятлар буйича, хакикатда такдим этилаёттан ресурслар буйича, карзга хизмат курсатишга туловлар буйича операцияларни расмийлаштириш максадида хдсобот тизими зарур булади.

Ташки карз ва карзга хизмат курсатиш буйича туловлар тугрисидаги маълумотлар, шунингдек валюта операциялари менежменти ва ташкди узлаштиришлар стратегиясини режалаштириш максадида хам зарур булиши мумкин. Келгусидаги ташкд узлаштиришлар хажмини бахолаш мавжуд карзга хизмат курсатиш мажбуриятлари буйича аник, ва замонавий маълумотларни талаб этади. Ишончли статистик базасиз лоиихалаштириш фаразли ва тахминий булиб колади. Ташкди карз буйича маълумотларни йигиш, уни мониторинги ва бошкаруви, карзнинг тугридан-тугри хукумат мажбурияти хисобланиши, хисобланмаслигига караб фаркланади. Куйида биз Узбекистон Республикасиниг 1992 - 2002 йиллардаги ташки карз структураси ва усиш динамикаси тугрисида тухталиб уттганмиз. (1 - жадвал).

Айтиш жоизки, давлат ташкд карзи таркибида узок, муддатли карзларнинг хиссаси энг катта кисмни ташкил этади. Кейинги уринларда кафолатланган ва кафолатланмаган карзлар туради. (2 - жадвал)

Давлат карзини  самарали бошкаришнинг мухим шарти булиб уткаазилаётган пул кредит сиёсатининг очиклиги ва транспарентлигини таъминлаш катнашади.

 

 

     Очиклик  ва транспарентдикнинг замонавий  концепцияси рационал кутишлар  гипотезасига таянади

Унинг «отаси»  булиб Чикаго университети профессори Р.Лукас хисобланади. 1976 йилда Р.Лукас узининг энг машхур иши «Сиёсатни иктисодий бахоси: критика»ни ёзди. Унда у узининг «Иктисодий агентларнинг кутишлари хукуматнинг такдил этилаётган харакатларини хисобга олади»-деган фикрини берди.1

Р. Лукас бахосига кура, иктисодий сиёсатни тахлил килишнинг ананавий усуллари сиёсатнинг «кутиш»ларга булган таъсирини етарлича эътиборга олмаяпти. Ананавий ёки ёндошувни бундай мухокамаси тарихда «Лукас мухокамаси номини олди»

Р.Лукаснинг  критикаси рационал тушумларга асосланган макроиктисодиётнинг янги классик назариясининг пайдо булишига олиб келди.

Рационал  кутиш гипотезасини ишлаб чикиш, пул-кредит сиёсати учун узок, кузатиладиган натижаларни олиб келиши билан фаркланар эди. Ф.Кидленд ва

Э. Прескот, Р.Лукаснинг  танкидий фикрларини хисобга олаган холда, унинг фикрларини назарда тутувчи модел яратдилар. Унга мувофик, пул-кредит сиёсати киска муддатли реал самарасини факатгина хукумат харакатлари тизимсиз ва кутилмаган булган шартларида бериши мумкин. 1983 йилда Ф.Кидленд ва Э.Прескоттларнинг иши Р.Берроу ва Д.Гордон томонидан тугатилди. Улар пул-кредит сиёсатининг вактинчалик номувофиклик модулини яратишди.

Ушбу модулга кура тизимсиз сиёсат мантиксиз булади ва инфляцияни рагбатлантира бошлайди.

Шунингдек, иктисодий агентлар узларини тутишининг пул-кредит сиёсати киска муддатли самарасини кандай баробарлаштириб юборишига

 

 

 

караб уларнинг кутишлари янада самарали молиявии сиесатга мос тушиши мумкин. Качонки молиявии бозорда пул-кредит сиёсати аксадини, шунингдек хукумат пул стратегия ва тактикасини тушунчалар, уларнинг кутишлари макроиктисодий стабиллаштириш вазифаларини мувофакиятли бажаришига тугри келиши мумкин. Мисол учун, молия бозори катнашчилари урта муддатли инфиляция тахдидини била туриб, автоматик равишда, кайта молиялаштириш ставкаси ошишини кутадилар. Натижада урта ва киска муддатли бозор ставкалари ошиб кетади, «бу эса иктисодиётга бузгунчи» таъсир курсатади.

Бу холда пул-кредит сиёсати талабчанлик даражасини ошириш зарур булмаслиги  хам  мумкин,  чунки  бозор  кутишларининг узи холатни

тугирлаб юбориши мумкин. Уз-узини тартиблаштирувчи тизим ижобий йуналишда нормал ишлашиши учун, пул кредит сиёсатининг аниклиги хамма учун эришиш осонми, хукумат органларига ишончнинг мавжудлиги зарурдир.

Бунда «очиклик тушунчаси  остида маълумотларга етиш даражаси тушунилади. Бирок, Марказий Банк хар доим тушунарли булмаган маълумотни оммага эълон килиши мумкин. Бундай холатда янада мураккаб булган тарнспаретлик тушунчасидан фойдаланилади. У узида юз бераётган жараённи объект структурасининг тушунарлилигини, аниклигини акс эттиради. Бошкача айтганда, суз аник, маълумотларнинг етарлилиги маълумотларни кайта ишланганлик даражаси хакда боради. Улар асосида иктисодий агентлар уз харакатлари ва кутишларини шакллантирадилар. Амалиётда «транспарентлик янада оптимал карорларни кабул килишга ёрдам беради деб хдсобланади ва у канча юкори булса шунчалик яхши Амалий максадларда пул-кредит сиёсатида бир-неча шакллар фаркланади, Уларнинг хар бири уз ортидан тегишли транспарантлик шаклини олиб келиши мумкин:

- иктисодий сиёсат максадларининг ошиклиги (сиёсий ошиклик);

- иктисодий   маълумотлар,   моделлар   ва   истикболлар   тугрисида

маълумотларнинг оммабоблиги (иктисодий очиклик);

 

  • пул-кредит сиёсатининг стратегияси ва тактикаси тугрисида унинг 
    карорлар кабул килиш механизми тугрисидаги маълумотлар (тартиб 
    коидали очиклик);
  • Марказий банкнинг бозорга аралашуви тугрисидаги ахборотларнинг 
    очиклиги (бозор очикдиги);

Ушбу саволни  хулосалаб туриб шуни айтиш мумкинки, молиявий бозор иштирокчилари янги классик назария рационал катта харакатлардан анча йирокдадир. Инвесторларнинг илк хатти харакатлари бозорда харакгерланиш усуллари маълумотларини туплашга интилишини эслашнинг узи бозор марказий банк транспарантлигидан катий назар узини ирационал тарзда тушушини тушуниш имконини беради.

Бирок, валюта инкирозлари тугрисида назария мавжуд булиб улар инвесторларнинг дастлабки ва тушунарсиз хдтти-хдракатлари натижасида юзага келадиган мустакил кутишлар ва тусатдан юз берадиган инкирозлар тугрисида суз юритадилар. Иктисодий математик моделлаштиришда бандай хатти харакат купгина тежамликлар ёрдамида тузилади.

Рационал  кутишлар гипотезасидан келиб чикадиган  очикликнинг учта фойдасини айтиш мумкин. Биринчидан Марказий банк томонидан маълумотларни доимий равишда янгилаб бориш нодавлат муассасалари билан хар томонлама тадкикот олиб бориш имконини беради. Бу жамият кучлари ёрдамида марказий банк узининг аналитик аппаратини ривожлантириш ва аста секин иктисодиёт холати ва унинг структураси тугрисидаги тулик, булмаган билимлар муаммосидан кутилишига имкон беради. Иккинчидан, очиклик ва маълумотларга етишувчанлик бозор ахборотлари ноаниклиги даражасини пасайтиради. Ва нихоят учинчидан, Марказий банк томонидан ахборотларни кенг амалга эълон кдлиниш иктисодий агентлар характерларини мустахкамлаштирувчи комуникацион воситаси хдсобланади.

 

3.3 Давлат карзларини бошкарилишини тартиблаштирилишини мукаммаллаштириш максадида чет эл мамлакатлар тажрибасини урганиш ва фойдаланиш йуллари.

2000йилнинг биринчи ярмида жахон иктисодиётида кучли иктисодий ривожланиш руй берди, жахон савдоси эса жуда катта микдорларда амалга     оша    бошлади.     Эндигина     бозор     иктисодиётига    угган мамлакатларда, айникса Осиё давлатларида турли куринишдаги махсулот ва хизматларни ишлаб чикаришни тез суратлар билан усиши кузатилди. Иктисодни   жонлантириш   тараккий   этган   мамлакатлар   экспортини ривожлантиришга имкон берди, ички эхтиёжни ошиши эса, саноати тараккий   этган   мамлакатларда   тадбиркорлик   мухитини   яхшилашга имконият яратди.   2000  йилнинг биринчи  ярмида ЯИМнинг усиши жахоннинг купгина мамлакатларида  1999 йил иккинчи ярмида кайд этилган курсаткичдан анча юкори усишни курсатди. АКШ, Япония ва Гарбий   Европа  мамлакатлари  иктисодиёти   юкори   суръатлар  билан ривожланиб   борди.   Сунги   йилларда   Япониядан   ташкари   саноати тараккий    этган    мамлакатларда    ишлаб    чикариш    кувватларидан фойдаланиш даражаси анча ортди. 2002 йилда ЯИМнинг реал усиши 3,4% ни, 2003 йилда унинг усиши 2,40% ни, умумжахон махсулот ишлаб чикариши эса мое равишда 4,3% ни ва 3,7% ни ташкил килди. Жахон савдосига келадиган булсак у мос равишда 10 ва 7,5% га ошди.

Информация о работе Суверен Узбекистоннинг карз сиёсати