Автор работы: Пользователь скрыл имя, 27 Января 2013 в 13:28, реферат
Суверен Узбекистоннинг карз сиёсати мустакилликнинг даслабки йилларидан бошлаб ташки ва ички сиёсатни хисобга олган холда шаклланиши билан бирга, узининг анчайин мусаффо ва эхтиёткорона юритилиши билан МДХнинг бошка давлатлари карз сиёсатидан тубдан фарк килади. Ташки ва ички узлаштиришга бундай ёндошиш натижаси уларок, шуни айтиш мумкинки, купгина хорижий экспертларнинг бахоларига кура, Узбекистан хозирда паст даражадаги мажбуриятга эга ривожланаетган мамлакатлар категориясига киради, давлат карзга хизмат курсатиш жараени эса давлат ва махаллии бюджетларга сезиларли огирлик билан таъсир этмаслиги намоён булмокда.
инвестицияда /г/2 га томон эгри талабини кучишининг макбул
шароитини тугдиради. Бундай силжиш сикиб чикариш самарадорлигини кисман ёки тулик, тухтатиб куйиши мумкин (А - вактнинг маълум).
Барча мантикий аникликлар ва кетма-кетликлар асосида бизниниг фикримизга кура икта четланиш мавжуд, шу сабабли келгуси авлод зиммасига тушувчи иктисодий огирлик аслида жуда хам камдир (агар хакикатда хам мавжуд булса).
Биринчидан бизнинг мулохазаларимизда давлат харажатларнинг усиш суратлари жихатига мухим эътибор берилмади. Давлат сектори махсулоти, хусусий ишлаб чикариш махсулоти сингари узида истеъмол ва инвестицион товарларни намоён этади. Бирок, агар хукумат харажатлари инвестицион характерига эга булса, масалан, агар бу уй -жой курилиш ва автомабил йулларини барпо килиш булса ёки бу "Инсон капитали" га (таълим, кадрлар тайёрлаш, согликни саклаш) инвестиция булсачи? Бундан, машина ва ускуналарга кетадитан хусусий инвестициялар сингари, ижтимоий ишларга йуналтирилган давлат харажатлари хам миллий иктисодиётнинг келгусидаги ишлаб чикариш потенциалини мустахкамлашга хизмат килади. Бу холатда ахоли ихтиёрига келиб тушувчи жамгарилган капитал захираси, кискармаслиги керак, чунки акс холца унинг структураси узгариб кетади: Давлат капиталнинг хиссаси ошади ва хусусий хиссаси камайиб кетади.
Иккинчи четланиш, бизнинг давлат харажатларни иктисодиётдаги дастлабки усиши тулик, бандликга эришилганда юз беради, - деган мулохазамиз билан богликдир ва яна эгри ишлаб чикариш имкониятлари бизга, агар иктисодиёт тулик, бандлик даражасига эришмаган булса, унда давлат харажатларининг усиши иктисодиётнинг эгри холатга истеъмол ёки капитал жамгариши учун бирон-бир зарарсиз якинлаштириб куйиши мумкин. Демак, агар иктисодиётга бошданок, тулик, бандлик мавжуд булмаса, унда давлат харажатларини такчилли молиялаштиршн ахоли учун "миллий фабрика" микдорларини кискариши шаклдаги огирликни олиб келмаслиги хам мумкин.
Хулоса ва таклифлар:
Бозор иктисодиёти шароитида давлат карзларини юзага келишида давлат томонидан олиб борилаётган ижтимоий - иктисодий сиёсат таъсир курсатади. Шунинг учун хам давлат карзларини бошкаришни тугри йулга куйиш, унга таъсир этувчи омилларни урганиш энг мухим тараккиёт омили булиб хизмат килади. Узбекистан Республикасининг бозор иктисодиётига утиш шароитида ички ва ташки карзларнинг юзага келиши юз беради. Бунинг сабаби собик Иттифок таркибидан мустакил давлат сифатида чикиш, ва миллий крнунчиликларни яратилиши борасидаги илк кадамлар булиб хисобланади. Дархакикат мамлакатимизда кабул килинган конунлар давлат бюджети туликлигини таъминлашда ожизлик килиб колган эди.
Шулардан келиб чиккан холда бугунги кунда давлат карзларини таркибини узгартириш, реструктуризациялаш, кайта молиялаштириш, мухим булиб колмокда.
Якунда бизнинг фикримизча энг мухим булган хулосаларни келтириб утамиз.
Биринчидан, давлат карзларини бошкаришда мухим уринни хукумат сиёсатига ишонч эгаллайди. Агар бундай ишонч мавжуд булса, карз комбинацияларини танлаш имконияти кенгаяди, карз сиёсатининг эгилувчанлиги ошади, карзни нотугри таркиблашда хатонинг нархи кимматга тушади.
Шунинг билан бирга тугри карз сиёсати ишончнинг мавжуд эмаслиги туфайли юзага келадиган йукотишларни деярли тулик, коплаши мумкин, шундай булсада, инвестрларнинг хукумат карорларга ишончсизлигининг ортиши хамда карз сиёсатининг оптимал троекториясидан четга чикиши сезиларли, баъзида фожиали йукотишларга олиб келиши мумкин. Табиийки ишончсизлик канчалик юкори булса, жорий карз сиёсатини шакллантиришда хукумат буйнига шунчалик куп мажбурият огирлиги тушади. Хукумат реакциясининг
ишончли прогнозлашнинг имконият доираси канчалик киска булса, карз структурасини нотугри танлашдан шунчалик куп йукотиш булади.
Иккинчидан, куп холларда карзни, бошкариш сиёсати соликка тортиш ёки инфляция сиёсатига нисбатан эгилувчан булиб чикали. Карз структурасининг реал сектордаги жараёнларга таъсири сезиларли даражада чегараланган. Таъсирнинг асосий йуналиши давлат кргозлари даромадлилик даражаси хатарсиз даромадлиликнинг курсаткичи сифатида давлатнинг купгина карз инструментлари буйича аникланиши мумкин.
Учинчидан, ишончнинг етишмаслиги хукуматга карз сиесатининг узок, муддатли максадларини танлашда хам хато килиш хукукини камайтиради. Шунинг билан бирга хукумат харакатларига ишончсизлик шароитида карз сиёсатининг ошган роли карз сиёсатини макроиктисодий тартиблаштирувчи инструмент сифатида самарадорлигини усишида акс этади. Хукумат сиёсатига нисбатан ишончсизликнинг ошиб бориши билан терминал карз огирлигини эластиклиги карз сиёсатининг оптимал даражада чеклашини оралигида усишга эришади.
Туртинчидан, фоиз ставкаларининг ноаниклиги холатида хеджингловчи инструмент булиб деярли барча карзлар катнашиши мумкин. Хукуматнинг монетар сиёсатига ишончнинг туликлиги шароитида, карз структураси ихтиёрий булиши мумкин, ишончнинг мавжуд эмаслиги холида эса хеджингловчи инструмент роли, туликлигича индексланган инструментларга утади. Фоиз меъёрининг ноаниклиги молиявий сиёсатни эгилувчан килиб куяди. Ундан ташкари давлат ташки ва ички, карзини бошкариш тизимини оптималлаштириш буйича амалий таклифлар сифатида куйидагиларни беришни максадга мувофик, деб топдим;
- Давлат карзини тезкор бошкариш вазифасини, Узбекистон Республикаси Молия Вазирлигидан алохида давлат структурасига бериш.
Ривожланган давлатларда бундай тузилмалар самарали фаолият юритмокда;
-давлат карзига хизмат курсатиш тизимини, уни «савдо килиш» йули оркали ихтисослаштириш. Бунинт учун карзни бошкариши буйича агентликлардан фойдаланиш мумкин, уларнинг хизматчилари маоши, фаолият натижаларига боглик булади. Бундан ташкари, давлат карз портфелининг кандайдир кисми вактинчалик бошкариши, учун ишга бевосита алокаси, булмаган менежерларга берилиши мумкин, бу уз навбатида Молия Вазирлигига уларнинг фаолият натижалари ва усулларини, уз хизматчиларининг операциялари билан таккослаш имконини беради;
-давлатнинг дебиторлик ва кредиторлик мажбуриятларини марказлашган хисобининг ягона тизимини юритиш;
-ташки карзга хизмат курсатиш
манбалари холатини яхшилаш;
-ташкди карзни шакллантиришда олинадиган
карзларда кулланиладиган фоизлар сиёсатини
юмшатишни таъминлашга эришиш;
-халкаро товар хом-ашё ва молиявий бозорларда холатини тусатдан ёмонлашиши шароити, учун давлат карзини бошкаришнинг альтернатив, (кушимча) вариантларни ишлаб чикиш;
- давлат ташки узлаштириши тугрисидаги актларни кенгайтириш, ва уларга аниклашлар киритиш, шунингдек молиявий инструментларни ишлаб чикаришни ишончли молиявий бозорини шакллантириш максадида Узбекистон конунчилигини ихтисослаштириш. Мамалакатдан капитал окимининг чикиши юз бераётган холда валюта конунчилиги меъёрларига нисбатан каттикуллик даражасини ошириш;
-давлатнинг ахолидан карзларини кафолатлаш мезонини ишлаб чикиш;
-давлатнинг ахолидан карзларини индексациялашни кайта ташкил этиш ва ахоли омонатларини тулов крбилиятини химояланишини таъминлаш;
-давлат ички карзларини кимматли когозларга каратиш ва шу оркали ахоли буш турган маблагларини жалб этиш;
-ташки ва ички карзни бошкариш сохасида юкори малакали
мутахассисларни тайёрлашни ташкил этиш.
Бунинг учун мамлакат олий укув юртларида мувофик йуналишларни киритиш зарур.
Менинг фикримча, юкоридаги таклиф этилган чора- тадбирларни амалга ошириш, ташки ва ички карз буйича туловлар муаммосини юмшатади, давлат карзини бошкаришни якин ва узок келажакда самарадорлигини оширишга ёрдам беради.